fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Eksperymentalny prototyp braci Maserati z 1962 na sprzedaż

Eksperymentalny prototyp braci Maserati z 1962 na sprzedaż

Kiedy bracia Maserati opuścili założoną przez siebie firmę, wciąż kontynuowali budowę samochodów sportowych, dowodem czego jest m.in. eksperymentalny prototyp 1600 GTS, stworzony pod marką Officine Specializzate Costruzione Automobili (OSCA). Pojazd, opracowany z myślą o startach w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, został właśnie wystawiony na sprzedaż.

Samochód pod względem technicznym czerpał garściami z bardzo udanego modelu MT4. Firma postanowiła powielić formułę na sukces i ulepszyć ją. W 1600 GTS zastosowano niezależne zawieszenie oraz ramę rurową, co sprawiło, że w momencie debiutu był to jeden z najbardziej zaawansowanych i najnowocześniejszych pojazdów sportowych. Zbawienne okazało się także wykorzystanie bardziej wytrzymałej tylnej osi.

Za projekt nadwozia odpowiedzialna była słynna firma Zagato, której głównym celem podczas pracy nad tym modelem było opracowanie opływowej, aerodynamicznej karoserii, umożliwiającej rozwijanie wysokich prędkości.

Auto sprzedano Johnowi Gordonowi, amerykańskiemu inżynierowi i pasjonatowi wyścigów samochodowych oraz Johnowi Bentley’owi. Wspomniana dwójka zapłaciła za 1600 GTS łączną kwotę 8633 dolarów, po czym wprowadziła własne modyfikacje, w tym większy, 80-litrowy zbiornik paliwa, a także zastosowała gaźniki DCO Webera. Zamówiono także chłodnicę oleju, która ostatecznie nie została zamontowana. I to niestety był jeden z czynników, który spowodował awarię uniemożliwiając ukończenie 24-godzinnego wyścigu.

Pojazd wkrótce trafił do braci Maserati w celu naprawy, po czym poleciał do USA, by startować w kolejnych wyścigach wytrzymałościowych. Za kierownicą OSCA 1600 GTS zasiedli m.in. Tom Fleming, Harold Baumann i Ray Heppenstall.

W 1965 roku samochód zakupił słynny pilot bombowca George Waltman. Wystartował nim w 13. edycji Annual Bahamas Speedweek w Nassau Trophy Race i zajął pierwsze miejsce w klasie.

1600 GTS jeszcze kilkakrotnie zmieniał właścicieli, nim w 1995  trafił w ręce kolekcjonera OSCA, sędziego z Pebble Beach – Craiga Davisa. Auto przeszło pełną renowację, po czym w 2003 zostało odsprzedane prywatnemu kolekcjonerowi z Wielkiej Brytanii. Dopiero po 15 latach właściciel zdecydował się na sprzedaż tego wyjątkowego modelu.

OSCA wyprodukowało zaledwie 126 egzemplarzy 1600 GT, spośród których 98 w nadwoziu Zagato. Jednak ten egzemplarz jest najbardziej wyjątkowy ze wszystkich, bo jako jedyny opuścił fabrykę w konfiguracji Le Mans. Dlatego też obecny właściciel zażądał za niego 600 000 funtów. Więcej zdjęć i informacji o tym aucie znajdziecie na stronie Classic Motor Hub.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Poprzedni wpis
Alfa Romeo Castello – tak ma się nazywać większy od Stelvio SUV
Następny wpis
Ares Design stworzył współczesne Ferrari 412 na bazie GTC4 Lusso

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

Eksperymentalny prototyp braci Maserati z 1962 na sprzedaż