fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Ferrari zaprezentowało Daytonę SP3. Powstanie 599 sztuk i wszystkie zostały wyprzedane

Ferrari zaprezentowało Daytonę SP3. Powstanie 599 sztuk i wszystkie zostały wyprzedane

Ferrari oficjalnie zaprezentowało swój najnowszy limitowany model – SP3 Daytona – który jest trzecim członkiem z serii Icona po Monzie SP1 i SP2 z 2018 roku. Egzotyczny hipersamochód został zaprojektowany, aby uhonorować zdobycie trzech najwyższych lokat dla Ferrari w 24-godzinnym wyścigu Daytona z 1967 roku. Auto ma najpotężniejszy silnik spalinowy wśród pojazdów drogowych, jaki kiedykolwiek powstał w Maranello, ukryty pod aerodynamicznym, nisko zawieszonym nadwoziem z dachem typu targa top.

Na pierwszy rzut oka SP3 Daytona wygląda jak La Ferrari Aperta z całkowicie przeprojektowanym nadwoziem stworzonym przez Flavio Manzoniego i jego zespół. Projektanci Ferrari inspirowali się zaokrąglonymi kształtami wspaniałych P3/4, P330 i 412P, które zdominowały Daytonę w latach 60., jednak nowoczesny hipersamochód ma bardziej agresywną postawę i ostrzejsze krawędzie.

Z tyłu pojazd wygląda najbardziej bezkompromisowo i przywodzi na myśl bardziej model koncepcyjny niż drogowy, jednocześnie nawiązując do stylu retro. Zestaw wysoko zamontowanych trapezoidalnych rur wydechowych przekazuje potężny dźwięk silnika V12. Ten ostatni ukryty jest pod piękną metalową osłoną z centralnym szkieletem dla lepszego chłodzenia.

Aerodynamika odegrała kluczową rolę w rozwoju SP3 Daytona, a Ferrari twierdzi, że ma on najwyższy poziom pasywnej efektywności aerodynamicznej wśród wszystkich swoich modeli. Zostało to osiągnięte dzięki innowacyjnym rozwiązaniom w zakresie efektywnego zarządzania odprowadzaniem ciepła z komponentów mechanicznych wraz z przemyślanym projektem chłodzenia i siły docisku. Najbardziej zauważalna innowacja w segmencie aerodynamicznym jest właściwie niewidoczna: kilka wlotów w tylnej części podwozia jest połączonych pionowymi kanałami, maksymalizując przepływ powietrza i zwiększając siłę docisku.

Wewnątrz ponownie znajdziemy inspirację stylem retro oraz nawiązaniami do kultowych modeli z lat 60. Deska rozdzielcza ma minimalistyczny wygląd i wyróżnia się zamszową tapicerką. W oczy rzuca się 16-calowy zakrzywiony zestaw cyfrowych wskaźników z systemem infotainment. Kierownica wygląda dość podobnie do tej znanej z La Ferrari – z pojedynczym pokrętłem manettino i zintegrowanymi przyciskami, pozwalającymi kierowcy na dostęp do 80% funkcji pojazdu bez odrywania od niej rąk. 

Hipersamochód może dzielić monokok z włókna węglowego z La Ferrari, ale porzuca hybrydowy układ napędowy na rzecz bardziej tradycyjnego. Zarówno podwozie, jak i karoseria są wykonane w całości z materiałów kompozytowych (kompozyty lotnicze, kevlar, włókno węglowe, itp.), aby uzyskać jak najniższą masę.

6,5-litrowy, wolnossący silnik V12 o kącie rozwarcia cylindrów 65° i nazwie kodowej F140HC bazuje na jednostce z modelu 812 Competizione, ale posiada szereg unowocześnień dotyczących układu dolotowego i wydechowego. Najmocniejszy silnik spalinowy kiedykolwiek zbudowany przez Ferrari produkuje 840 KM przy 9250 obr./min i 697 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 7250 obr./min, z ogranicznikiem obrotów przy 9500 obr./min. Moc przekazywana jest na tylną oś za pośrednictwem szybszej, dwusprzęgłowej, 7-biegowej skrzyni biegów F1, wspomaganej przez mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.

W rezultacie Daytona SP3 przyspiesza od 0-100 km/ w 2,85 sekundy, zaś od 0-200 km/h w 7,4 sekundy. Prędkość maksymalna przekracza 340 km/h. Nie są to wprawdzie rekordowe wyniki, ale jak na wolnossący samochód napędzany silnikiem spalinowym robią wrażenie, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że w rzeczywistości osiągi Ferrari są często znacznie lepsze niż w oficjalnych specyfikacjach.

To, co jest najważniejsze w tym przypadku, to dynamika, wzmocniona przez sprytne wykorzystanie elektronicznych systemów wspomagających, w tym najnowszej wersji Ferrari SSC 6.1 (Side Slip Angle Control), który jest wyposażony w FDE (Ferrari Dynamic Enhancer), system kontroli dynamiki bocznej, działający na ciśnienie hamulca w zaciskach, aby pomóc lepiej kontrolować pojazd podczas jazdy na limicie i może być aktywowany w trybach Race i CT-Off na manettino.

Wreszcie, podobnie jak poprzednie modele Icona, SP3 Daytona będzie limitowaną serią. Ferrari wyprodukuje 599 egzemplarzy, z których każdy będzie kosztował 2 miliony euro, nie wliczając podatków. Jednak Autonews donosi, że szef marketingu i sprzedaży Ferrari Enrico Galliera powiedział, że wszyscy właściciele 499 Monz zdecydowali się również na zakup Daytony SP3, podczas gdy pozostałe 100 sprzedano wybranej grupie kolekcjonerów Ferrari, więc nowy hipersamochód został już skutecznie wyprzedany.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Previous post
Powstaną 3 restomody na bazie Lancii Aurelii
Next post
Alfa Romeo Giulia Sprint Speciale sprzedana za 74 750 euro

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
SHARE

Ferrari zaprezentowało Daytonę SP3. Powstanie 599 sztuk i wszystkie zostały wyprzedane