Niszowy samochód w postaci Cisitalia 505 DF by Ghiaz 1953 roku nie znalazł nabywcy na aukcji RM Sotheby’s, mimo szacunkowej wyceny 240 000 euro. Egzemplarz o numerze podwozia 00209, należący do jednej z najbardziej elitarnych serii powojennej włoskiej motoryzacji, to jeden z zaledwie dziesięciu zbudowanych i prawdopodobnie tylko dwóch zachowanych do dziś egzemplarzy modelu 505 DF.
Ten wyjątkowy samochód powstał dzięki inicjatywie Piero Dusio – założyciela marki Cisitalia, który wykorzystał prototyp coupé Ghia-Ford autorstwa Giovanniego Savonuzziego jako inspirację. Na bazie Fiata 1900 powstała Cisitalia 505 DF, gdzie „DF” oznacza „derivata Fiat”. Sam numeracja podwozi sugeruje, że wyprodukowano nie więcej niż dziesięć sztuk tego modelu.
Prezentowany egzemplarz został dostarczony w lipcu 1953 roku do szwajcarskiego kierowcy wyścigowego Fritza Stolza z Peseux. Jednak już w kwietniu 1954 trafił w ręce Josefa Steinera z Zurychu. Po zmianie kilku właścicieli w Szwajcarii, samochód w 1989 roku nabył Holger Kluge z Bremy w Niemczech, który rozpoczął proces renowacji – ten jednak nigdy nie został ukończony.
Losy Cisitalii odmieniły się dopiero w 2005 roku, kiedy auto trafiło do kolekcji Fendtów. Tam, po latach zastoju, doczekało się kompletnej renowacji przeprowadzonej przez D&D Classic Automobile Restoration w stanie Ohio w USA. Prace, których koszty przekroczyły 230 000 dolarów, zakończyły się w 2011 roku. Efekt był na tyle imponujący, że w 2014 roku samochód zdobył tytuł „Best Restored Car” na konkursie elegancji Schloss Bensberg Classics w Niemczech.
W 2015 roku samochód trafił do obecnego właściciela, w którego prywatnej kolekcji pozostawał przez ostatnią dekadę. Cisitalia 505 DF z oryginalnym silnikiem czterocylindrowym 1,9 litra jest uznawana za idealne połączenie włoskiego i amerykańskiego designu lat 50..
Jak podkreślają organizatorzy aukcji: To niesamowicie rzadkie auto byłoby wspaniałym dodatkiem do każdej kolekcji. Mimo to, samochód nie został sprzedany podczas ostatniej licytacji.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: RM Sotheby’s
No Comment