Automobili Lamborghini obchodzi w tym roku 30-lecie Diablo, jednego z najbardziej kultowych modeli w historii supersamochodów.
Historia Diablo rozpoczęła się w 1985 roku od roboczo nazwanego Projektu 132, mającego w założeniu być flagowym modelem i następcą Countacha. Czyste i agresywne linie wyszły spod ręki Marcello Gandiniego, jednak za ostatnie szlify odpowiedzialne było centrum projektowe Chryslera, które w międzyczasie stało się większościowym udziałowcem Automobili Lamborghini.
W momencie debiutu, w styczniu 1990 roku, zupełnie nowe Diablo podbiło serca fanów motoryzacji. Lamborghini robiło wrażenie nie tylko swoją dynamiczną sylwetką, ale także oferowanymi osiągami. Oficjalnie był to najszybszy produkcyjny samochód, będący w stanie pomknąć z imponującą prędkością maksymalną 325 km/h. Podczas prac rozwojowych w projekt mocno zaangażowany był rajdowy mistrz Sandro Munari.
W Diablo zastosowano klasyczny, 12-cylindrowy układ Lamborghini. Z 5,7-litrowego silnika inżynierowie wykrzesali 485 KM i 580 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne: cztery górne wałki rozrządu, cztery zawory na cylinder oraz wielopunktowy wtrysk elektroniczny. Pomimo luksusowego charakteru wnętrza – ze skórzaną tapicerką, klimatyzacją, elektrycznie regulowanymi szybami i fotelami, Diablo wciąż było bezkompromisowym autem, przenoszącym moment obrotowy na tylną oś. Kierowcy byli zdani jedynie na siebie – nie było tu mowy o elektronicznych systemach wspomagania, ani nawet… wspomaganiu układu kierowniczego!
W 1993 roku Automobili Lamborghini wprowadziło na rynek Diablo VT – pierwsze gran turismo wyposażone w napęd na cztery koła oraz udoskonalone mechanicznie i stylistycznie. Modernizacji wkrótce doczekał się także wariant z napędem na obie osie. W tym samym roku pokazano jeszcze specjalną serię SE30, upamiętniającą 30. urodziny marki, z jednostką wytwarzającą 510 KM i korzystające z regulowanego tylnego skrzydła. Można powiedzieć, że nowościom nie było końca – fani marki doczekali się w grudniu Diablo VT Roadstera, czyli pierwszego 12-cylindrowego, masowo produkowanego Lamborghini z otwartym dachem, dostępnego wyłącznie z napędem na obie osie.
W 1999 roku po zakupie Automobili Lamborghini przez Audi Group, nastąpiło odsłonięcie unowocześnionego Diablo SV, przeprojektowanego przez Lucę Donckerwolkego – projektanta Lamborghini. Poza nowymi liniami i wnętrzem auto zmieniło się także mechanicznie. Moc silnika wzrosła do 530 KM i 605 Nm, do tego wyposażono je w układ zmiennego skoku zaworów. Po raz pierwszy hamulce w Lamborghini zostały uzupełnione o ABS.
Na przestrzeni całego okresu produkcyjnego, tj. od 1990 do 2001 roku, powstało 2903 sztuk Diablo, które zastąpił w 2001 roku model Murcielago. Najrzadszymi seriami były: SVR z 1996 (34 sztuki), GTR z 1999-2000 (32 sztuki) i 6.0 SE 2001 (44 sztuki).
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment