fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Lancia Aurelia B20 GT Fuorilegge z 1955 roku trafiła na aukcję

Lancia Aurelia B20 GT Fuorilegge z 1955 roku trafiła na aukcję

24. stycznia 2025 roku podczas aukcji RM Sotheby’s w Arizonie jako przedmiot nr 157 ma zostać sprzedana Lancia Aurelia B20 GT Fuorilegge by Thornley Kelham z 1955 roku. Zdaniem ekspertów pojazd pochodzący z kolekcji PCH w drodze licytacji może osiągnąć kwotę do 800 000 dolarów.

Fuorilegge, jedna z najbardziej zapadających w pamięć Lancii w historii, została zaprojektowana przez znanych brytyjskich specjalistów Thornley Kelham jako mocno zmodyfikowany B20GT. Samochód zyskał układ napędowy z modelu Flaminia. Silnik został rozwiercony do 2,8 litra i obdarzony nowymi wałkami rozrządu, wtryskiem paliwa i niestandardowym wydechem, aby uzyskać większą moc – mniej więcej 175 KM. Czterobiegowa skrzynia biegów również pochodzi z modelu Flaminia i oferuje znacznie wyższe przełożenia. Nadwozie zostało zmodyfikowane w stylu słynnego B20GT, który zwyciężył w klasie w Mille Miglia i 24-godzinnym wyścigu Le Mans, z linią dachu znacznie obniżoną dla aerodynamiki, poszerzonymi błotnikami, kierunkowskazami przeniesionymi do reflektorów i zmodyfikowanym zawieszeniem. Wnętrze wyposażono w fotele w stylu Porsche Speedster, podsufitkę z Alcantary i zintegrowaną klatkę bezpieczeństwa zgodną ze specyfikacją FIA.

Krótko mówiąc, zamiarem Thornleya Kelhama było zrobienie dla Lancii Aurelia tego, co słynni „banici” zrobili dla Porsche – stąd nazwa Fuorilegge, czyli „banita” po włosku. Po ukończeniu pierwszego egzemplarza Giovanni de Virgilio – syn projektanta Aurelii V6 skomentował – że był to „bardzo ciekawy samochód, który Gianni Lancia mógł zbudować dla przyjaciela”. Pojazd wzbudził tak wielkie emocje, że wkrótce inni entuzjaści zamówili kilka dodatkowych egzemplarzy do swoich kolekcji – w sumie ukończono ich dziewięć.

Oferowany na aukcji RM Sotheby’s egzemplarz był czwartym ukończonym, zamówionym przez osobę wystawiającą pojazd na aukcji w 2017 roku i dostarczonym w 2019 roku. Jest to prawdopodobnie najodważniejsza kreacja, która opuściła stajnię Thornley Kelham, dzięki efektownemu nadwoziu Metallic Teal. Doskonałe połączenie włoskiego designu z połowy ubiegłego wieku i stylu XXI wieku, wnętrze wyróżnia się odważnym wyglądem z dopasowanymi diamentowymi skórzanymi wstawkami na siedzeniach i drzwiach. Opalowe skóry pokrywają większość pozostałych powierzchni i ładnie kontrastują z turkusowymi dywanikami i podsufitką z Alcantary. 

Poza czystymi ulepszeniami osiągów, ta Aurelia została również zmodernizowana pod kątem luksusu i wyrafinowania. Dwuobwodowe hydrauliczne hamulce tarczowe, hydrauliczne sprzęgło i znacznie ulepszony układ chłodzenia znacznie poprawiają właściwości jezdne. Rozległe wygłuszenie i dodanie klimatyzacji dodatkowo zwiększają komfort. Potwierdzając doskonałą równowagę osiągów i luksusu Lancii, sprzedawca zauważa, że „samochód spisał się wyjątkowo” podczas rajdu Old Route 66.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: RM Sotheby’s

Previous post
Stellantis przedstawił szacunkowe skonsolidowane dostawy w 4. kwartale 2024 r.
Next post
Nowe Ducati Streetfighter V4: ekscytująca ewolucja

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
SHARE

Lancia Aurelia B20 GT Fuorilegge z 1955 roku trafiła na aukcję