24. stycznia 2025 roku podczas aukcji RM Sotheby’s w Arizonie jako przedmiot nr 157 ma zostać sprzedana Lancia Aurelia B20 GT Fuorilegge by Thornley Kelham z 1955 roku. Zdaniem ekspertów pojazd pochodzący z kolekcji PCH w drodze licytacji może osiągnąć kwotę do 800 000 dolarów.
Fuorilegge, jedna z najbardziej zapadających w pamięć Lancii w historii, została zaprojektowana przez znanych brytyjskich specjalistów Thornley Kelham jako mocno zmodyfikowany B20GT. Samochód zyskał układ napędowy z modelu Flaminia. Silnik został rozwiercony do 2,8 litra i obdarzony nowymi wałkami rozrządu, wtryskiem paliwa i niestandardowym wydechem, aby uzyskać większą moc – mniej więcej 175 KM. Czterobiegowa skrzynia biegów również pochodzi z modelu Flaminia i oferuje znacznie wyższe przełożenia. Nadwozie zostało zmodyfikowane w stylu słynnego B20GT, który zwyciężył w klasie w Mille Miglia i 24-godzinnym wyścigu Le Mans, z linią dachu znacznie obniżoną dla aerodynamiki, poszerzonymi błotnikami, kierunkowskazami przeniesionymi do reflektorów i zmodyfikowanym zawieszeniem. Wnętrze wyposażono w fotele w stylu Porsche Speedster, podsufitkę z Alcantary i zintegrowaną klatkę bezpieczeństwa zgodną ze specyfikacją FIA.
Krótko mówiąc, zamiarem Thornleya Kelhama było zrobienie dla Lancii Aurelia tego, co słynni „banici” zrobili dla Porsche – stąd nazwa Fuorilegge, czyli „banita” po włosku. Po ukończeniu pierwszego egzemplarza Giovanni de Virgilio – syn projektanta Aurelii V6 skomentował – że był to „bardzo ciekawy samochód, który Gianni Lancia mógł zbudować dla przyjaciela”. Pojazd wzbudził tak wielkie emocje, że wkrótce inni entuzjaści zamówili kilka dodatkowych egzemplarzy do swoich kolekcji – w sumie ukończono ich dziewięć.
Oferowany na aukcji RM Sotheby’s egzemplarz był czwartym ukończonym, zamówionym przez osobę wystawiającą pojazd na aukcji w 2017 roku i dostarczonym w 2019 roku. Jest to prawdopodobnie najodważniejsza kreacja, która opuściła stajnię Thornley Kelham, dzięki efektownemu nadwoziu Metallic Teal. Doskonałe połączenie włoskiego designu z połowy ubiegłego wieku i stylu XXI wieku, wnętrze wyróżnia się odważnym wyglądem z dopasowanymi diamentowymi skórzanymi wstawkami na siedzeniach i drzwiach. Opalowe skóry pokrywają większość pozostałych powierzchni i ładnie kontrastują z turkusowymi dywanikami i podsufitką z Alcantary.
Poza czystymi ulepszeniami osiągów, ta Aurelia została również zmodernizowana pod kątem luksusu i wyrafinowania. Dwuobwodowe hydrauliczne hamulce tarczowe, hydrauliczne sprzęgło i znacznie ulepszony układ chłodzenia znacznie poprawiają właściwości jezdne. Rozległe wygłuszenie i dodanie klimatyzacji dodatkowo zwiększają komfort. Potwierdzając doskonałą równowagę osiągów i luksusu Lancii, sprzedawca zauważa, że „samochód spisał się wyjątkowo” podczas rajdu Old Route 66.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: RM Sotheby’s
No Comment