W niedzielę, 28 września 2025 roku urokliwa miejscowość Revigliasco Torinese, położona na wzgórzach nieopodal Turynu, zamieniła się w plenerowe muzeum motoryzacji. To właśnie tam odbyła się czwarta edycja Concorso d’Eleganza Festival Car – wydarzenia, które w tym roku osiągnęło wyjątkowy prestiż – zostało oficjalnie włączone do kalendarza FIVA Premiere Event, co potwierdza jego międzynarodowy charakter. Organizatorami są Autoappassionati.it we współpracy z lokalną Pro Loco, a liczba atrakcji sprawia, że będzie to jedno z najważniejszych wydarzeń motoryzacyjnych jesieni.
Na uczestników czekał pokaz aż 80 zabytkowych samochodów, w tym ponad 20 rzadkich modeli marki Lancia, co czyniło ją najliczniej reprezentowaną marką podczas konkursu. Największą gwiazdą była Lancia Flaminia Loraymo (1960) – unikatowy egzemplarz z kolekcji Stellantis Heritage, zwykle prezentowany w Heritage Hub w Turynie. Samochód ten trafił również na oficjalny plakat wydarzenia przygotowany we współpracy z IED Torino i wybrany w ramach specjalnego konkursu. Nie zabrakło także sportowego akcentu – nowej Lancii Ypsilon Rally4 HF, która otwiera kolejny rozdział w historii sportów motorowych marki.
Jak podkreślają organizatorzy, Concorso d’Eleganza Festival Car to nie tylko wystawa, ale i żywe doświadczenie elegancji oraz tradycji włoskiej motoryzacji. Dzień rozpocznie Tour d’Elegance – widowiskowa parada, w której wszystkie zgłoszone auta wyruszyły z królewskiego zamku w Moncalieri, wpisanego na listę UNESCO, a następnie przemierzyły malownicze wzgórza wokół Turynu, by dotrzeć do Revigliasco. Zwycięzców konkursu wybrało międzynarodowe jury złożone z autorytetów świata designu samochodowego, w tym Roberto Giolito, szefa Stellantis Heritage, znanego z dbałości o ochronę włoskiego dziedzictwa motoryzacyjnego.
Najbardziej oczekiwanym punktem była bez wątpienia prezentacja Lancii Flaminiy Loraymo, zaprojektowanej przez legendarnego amerykańskiego stylistę Raymonda Loewy’ego – twórcę m.in. butelki Coca-Coli czy logo Lucky Strike. Loewy stworzył auto na własny użytek, a jego budową zajął się Rocco Motto we współpracy z warsztatem Nardi. Powstało futurystyczne coupé z charakterystycznym „uśmiechniętym” grillem i innowacyjnymi rozwiązaniami aerodynamicznymi. Samochód został zaprezentowany w 1960 roku na salonie w Paryżu i od razu zwrócił uwagę niekonwencjonalnymi detalami. Po latach użytkowania w Europie i USA powrócił do Włoch i dziś jest jednym z najcenniejszych eksponatów Heritage Hub. Właśnie to auto stało się symbolem tegorocznej edycji konkursu – zarówno na plakacie, jak i w zwiastunie filmowym, w którym widać, jak po przeglądzie w Officine Classiche opuściło Mirafiori, aby udać się w podróż do Revigliasco.
Drugim magnesem dla publiczności była Ypsilon Rally4 HF zaprezentowana na początku 2024 roku. To rajdowa wersja nowej generacji Ypsilona stworzona dla kategorii FIA Rally4. Samochód wyróżnia się 212-konnym silnikiem 1.2 Turbo, pięciobiegową skrzynią SADEV i mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Wyposażony w zawieszenie McPhersona z amortyzatorami Ohlins, system hamulcowy z tarczami 330 mm oraz opony Michelin Pilot Sport, zapewnia znakomitą trakcję, stabilność i zwinność w każdych warunkach. Za jego dopracowanie odpowiadał m.in. Miki Biasion, najbardziej utytułowany włoski kierowca rajdowy.
Powrót Lancii do rajdów nie jest jedynie gestem marketingowym – to część szerzej zakrojonego planu, w którym sport motorowy pełni rolę laboratorium innowacji technicznych i platformy dla rozwoju młodych talentów. W tym kontekście reaktywowano również historyczne logo HF, które od teraz będzie towarzyszyć wszystkim sportowym odmianom marki. Już teraz w salonach dostępna jest Ypsilon HF Line Hybrid, a na drogi wkrótce wyjedzie w pełni elektryczna Ypsilon HF o mocy 280 KM, zdolna rozpędzać się do 100 km/h w 5,6 sekundy.
Concorso d’Eleganza Festival Car 2025 okazało się wyjątkowym spotkaniem przeszłości i przyszłości – z jednej strony pełne ponadczasowej elegancji Flaminia Loraymo, a z drugiej dynamiczne dzięki Ypsilonowi Rally4 HF i zapowiedzi nowej ery sportowych modeli Lancii.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment