4. lutego 2025 roku na aukcji RM Sotheby’s w Paryżu jako jeden z najstarszych samochodów na licytacji pod młotek trafi Lancia Lambda Torpedo Lungo z 1928 roku. Eksperci sugerują, że pojazd może osiągnąć kwotę nawet 100 000 euro.
W czasach, gdy większość pojazdów miała ciężką konstrukcję nadwozia na ramie, stalowa konstrukcja Lancii dla modelu Lambda była niczym innym, jak rewolucją. Obecnie znana jako unibody jest stosowana w niemal każdym współczesnym samochodzie produkcyjnym. Pionierem w modelu Lambda było również niezależne przednie zawieszenie, radykalnie zmieniające wrażenia z jazdy.
Zbudowano dziewięć wersji Lambdy, z 3903 samochodami wyprodukowanymi w latach 1928-1930 w przedostatniej – i najbardziej udanej – serii. Napędzane powiększonym silnikiem V4 o pojemności 2570 cm³, samochody ósmej serii osiągały prędkość maksymalną 120 km/h. Choć nie został zaprojektowany jako pojazd sportowy, imponujące osiągi doprowadziły do sukcesu w zawodach. W Mille Miglia w 1928 r. taki samochód w konfiguracji Spider z krótkim rozstawem osi zajął 3. miejsce w klasyfikacji generalnej.
Prezentowany egzemplarz to Torpedo Lungo – samochód ósmej serii z długim rozstawem osi. Niewiele wiadomo o jego wczesnym właścicielu, ale w 2002 roku był własnością J.P. Brassine’a z Lasne w Belgii, który zachował go do 2013 roku, kiedy to został zakupiony przez The Curated Collection. Prezentowany dziś w uderzającym niebieskim kolorze z czerwonym skórzanym wnętrzem, ten Torpedo Lunga oferuje doskonałą okazję do posiadania kawałka motoryzacyjnej innowacji i można się nim cieszyć podczas wielu wycieczek i wydarzeń, w tym Mille Miglia Storica.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: RM Sotheby’s
No Comment