Gama SUV-ów Maserati rozrosła się o Grecale, które dołączyło do oferowanego od 2016 roku Levante. Klienci będą mieli do wyboru tradycyjne wersje spalinowe, hybrydową lub elektryczną Folgore. Ta ostatnia będzie oferowana w późniejszym terminie.
Grecale będzie konkurować z takimi modelami jak m.in.: Porsche Macan, Jaguar F-Pace i BMW X3, plasując się poniżej większego Levante w ofercie włoskiej marki. Mierzy 4 859 mm długości, 1 979 mm szerokości i 1 659 mm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 2 901 mm.
Ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów firmy ZF oraz napęd na wszystkie koła są standardem we wszystkich wersjach wyposażenia. Ponadto, Grecale korzysta z modułu VDCM (Vehicle Dynamic Control Module), stanowiącego rozwinięcie technologii zastosowanej w MC20. System w parze z selektorem trybu jazdy zmienia charakter pojazdu w zależności od oczekiwań kierowcy.
Nowy Grecale 2023 będzie dostępny pod koniec 2022 roku w czterech wariantach wyposażenia: GT, Modena i Trofeo, a także w limitowanej edycji premierowej PrimaSerie. Modele GT i Modena wyposażone są w turbodoładowany, 2-litrowy, czterocylindrowy, hybrydowy układ napędowy typu mild-hybrid, w dwóch różnych wariantach mocy – 300 i 330 KM. Oba rozwijają maksymalny moment obrotowy 450 Nm w zakresie 2 000 do 5 000 obr/min. Czterocylindrowy silnik o pojemności w hybrydowym Grecale korzysta zarówno z turbiny, jak i jednostki elektrycznej, generatora z rozrusznikiem i 48-woltowego akumulatora.
Według producenta, model 2.0L GT o mocy 300 KM osiąga prędkość 100 km/h w 5,6 s i 200 km/h w 23,7 s, podczas gdy 330-konna Modena na dokonanie tego samego potrzebuje odpowiednio: 5,3 s i 21,9 s. Ich prędkość maksymalna to 240 km/h. Zużycie paliwa mierzone w standardzie cyklu europejskiego wynosi od 8,7 do 9,3 l/100 km.
Trofeo będzie najwyższym wariantem Grecale o wysokich osiągach. Ze startu zatrzymanego do 100 km/h rozpęza się w 3,8 sekundy i jest w stanie pomknąć z prędkością maksymalną 285 km/h. Serce stanowi 3-litrowa jednostka V6 twin-turbo, rozwijająca 530 KM i 620 Nm w zakresie 3000-5500 obr./min, będąca rozwinięciem inspirowanej F1 jednostki Nettuno z MC20. Podobno średnie zużycie paliwa dla tego wariantu to zaledwie 11,2 l/100 km.
W stosunku do silnika z MC20, zastosowano mokrą miskę olejową oraz system dezaktywacji cylindrów. Przeniesiono za to niemal całą resztę, włącznie z technologią podwójnego spalania MTC.
Zarówno Modena, jak i Trofeo mają o 34 mm szerszy rozstaw kół tylnych, podczas gdy ten ostatni wariant może pochwalić się znacznie bardziej agresywnym nadwoziem, większymi nadkolami, liczniejszymi przetłoczeniami i czterema końcówkami układu wydechowego.
Za hamowanie w modelu Trofeo odpowiada zestaw sześciotłoczkowych zacisków Brembo z przodu i czterotłoczkowych z tyłu. W modelu Trofeo dostępny jest oddzielny tryb jazdy Corsa, który zwiększa szybkość reakcji przepustnicy i zmiany biegów. Kontrola trakcji została również dostrojona tak, aby dać kierowcy więcej frajdy. Zawieszenie pneumatyczne (umożliwia regulowanie wysokości z 6 wstępnymi trybami) jest standardem w modelu Trofeo o najwyższej specyfikacji, a w pozostałych wariantach jest dostępne opcjonalnie.
Zgodnie ze współczesnymi trendami, we wnętrzu Grecale nie znajdziemy zbyt wiele fizycznych przycisków, które przeniesiono na ekrany dotykowe. Pojazd może korzystać z systemu audio Sonus Faber z 21 głośnikami i dźwiękiem 3D. Standardem jest Apple CarPlay i Android Auto działające za pośrednictwem systemu multimedialnego Maserati Intelligent Assistant.
Całkowicie elektryczny Grecale Folgore (po włosku Błyskawica) ma wejść do produkcji w 2023 roku. Pojazd ma korzystać z technologii 400V, co umożliwia korzystanie z superszybkiego ładowania. W przeciwieństwie do innych modeli Stellantis, Grecale nie będzie korzystać z dedykowanej platformie SLTA EV.
Modele Grecale GT, Moderna i Trofeo będą oferowane w Europie w 2022 roku, ceny mają zostać niedługo ogłoszone.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment