fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Minęło 50 lat od produkcji pierwszego Countacha

Minęło 50 lat od produkcji pierwszego Countacha

W marcu 1974 roku w fabryce Lamborghini w Sant’Agata Bolognese rozpoczęła się masowa produkcja Countacha – modelu, który stał się legendą i pozostał na rynku przez pełne 16 lat. 

Countach był pierwszym Lamborghini, którego nadwozie zostało wykonane „we własnym zakresie” i pierwszym, którego wnętrze stworzył Dział Tapicerki Lamborghini. Było to prawdziwą rewolucją – standardu tego trzymano się przez kolejne 50 lat. Z okazji rocznicy Lamborghini przywróciło pierwszego Countacha LP 400 na linię produkcyjną, na której został stworzony, a gdzie dziś produkowane jest Lamborghini Revuelto. Dzięki temu wykonano sesję zdjęciową, prezentując modele, które dzieli 50 lat.

Wydarzenie skomentował Ranieri Niccoli, dyrektor ds. produkcji Lamborghini:

Jesteśmy dumni, że nadal produkujemy nasze supersportowe modele samochodów w miejscu, w którym powstał Countach. Od tego czasu produkcja radykalnie się zmieniła i nastąpiła wyraźna transformacja wielu aspektów – począwszy od produkcji Countacha, aż po dzisiejsze modele. Dziś nasza produkcja bardzo różni się od tej z 1974 roku, ale zachowuje najlepsze aspekty i łączy umiejętności manualne naszych operatorów z najlepszymi dostępnymi technologiami, dając początek tak zwanemu Manifattura Lamborghini Next Level. Wspólnym mianownikiem między produkcją Countacha, a naszymi dzisiejszymi samochodami, jest dbałość o szczegóły.

Lamborghini Countach LP 500 został zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Genewie 11 marca 1971 r. jako pojazd koncepcyjny, a jego natychmiastowy sukces sprawił, że decyzja o wprowadzeniu go do produkcji była oczywista. Potrzeba było kilku prototypów i trzech lat rozwoju technicznego oraz intensywnych testów drogowych, aby Countach LP 400 był gotowy do produkcji. Podczas, gdy samochód był rozwijany, w Sant’Agata Bolognese trwały prace nad stworzeniem linii produkcyjnej, na której miał być wytwarzany. Po raz pierwszy w historii Lamborghini nadwozie miało być wykonane we własnym zakresie. Do tego momentu samochody Lamborghini były produkowane w dwóch różnych miejscach, z częściami mechanicznymi wytwarzanymi przez Lamborghini oraz nadwoziami budowanymi przez konstruktorów. Decyzja o przeniesieniu produkcji nadwozi do fabryki Lamborghini miała natychmiastowy i znaczący wpływ na rozwój firmy.

Oryginalna fabryka Lamborghini zajmowała powierzchnię 12 000 m², a jej budowa rozpoczęła się w 1963 r. i zakończyła w 1966 roku, w tym samym czasie, gdy skrzynia biegów i mechanizm różnicowy również zaczęły być produkowane we własnym zakresie. Fabryka obejmowała obszar produkcyjny, biura, pomieszczenia testowe i warsztat serwisowy. 

Produkcja obejmowała dwie linie: jedną do wytwarzania silników i części mechanicznych, a drugą do montażu samochodów. W dniu 18 października 1968 r. Lamborghini ogłosiło rychłe zakończenie budowy trzech nowych budynków przemysłowych, dodając 3500 m² zadaszonej powierzchni. Dziś fabryka jest zupełnie inna – zajmuje 346 000 m², a obszar, w którym montowano Countacha, znany jako linia montażowa Countach nr 1.

Pół wieku dzieli Countacha i Revuelto, a w tym czasie zmieniły się również wolumeny: na przestrzeni 16 lat produkcji Countacha stworzono 1999 sztuk. Z kolei 11 lat produkcji Diablo wygenerowało 2903 sztuki, a 9 lat w przypadku Murciélago – 4000 egzemplarzy. Aventador w 11 lat osiągnął 11 000 sztuk.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Previous post
Stellantis podtrzymuje chęć utrzymania wszystkich marek
Next post
Historyczne zwycięstwo Ferrari 499P na COTA w FIA WEC. Sukces Roberta Kubicy

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
SHARE

Minęło 50 lat od produkcji pierwszego Countacha