Niedawno opublikowane rysunki patentowe dają nam wgląd w proces projektowania Alfa Romeo 33 Stradale, jednego z najbardziej ekskluzywnych modeli marki. Choć początkowo wywołały spekulacje o nowym supersamochodzie, prawda jest nieco inna – prezentują one wczesny etap rozwoju obecnego modelu.
Dzięki analizie dokumentacji udało się ustalić, że patenty pochodzą z października 2022 roku i dotyczą pierwszego modelu 1:1 zaprojektowanego przez Centro Stile Alfa Romeo. Potwierdziła to Krystyna Perry, szefowa PR marki:
Mogę potwierdzić, że te obrazy przedstawiają 33 Stradale w fazie pierwszego modelu fizycznego. Proces patentowy pozwala na ochronę stylistyki projektu na dwa lata, po czym decydujemy, czy przedłużyć ochronę, czy upublicznić materiały.
Zestawienie szkiców z finalnym modelem pokazuje kilka istotnych różnic. Reflektory LED w pierwotnej wersji znajdowały się niżej, a wloty powietrza na bokach przesunięto na tylne nadkola. Dach i drzwi typu butterfly przypominają Maserati MC20 co sugeruje, że Alfa Romeo rozważała współdzielenie większej liczby elementów. Ostatecznie jednak 33 Stradale zachowała swój unikalny charakter, choć nadal bazuje na monokoku z włókna węglowego Maserati i dzieli z nim silnik V6 twin-turbo.
Wczesny projekt wnętrza znacząco różnił się od finalnej wersji. Choć kubełkowe fotele i kierownica pozostały, to deska rozdzielcza i konsola centralna były znacznie bardziej minimalistyczne. Wykorzystano ekran dotykowy i ograniczono liczbę przycisków, co stanowiło krok w stronę nowoczesności.
Alfa Romeo dostarczyła pierwsze egzemplarze 33 Stradale w grudniu 2024 roku, a produkcja wszystkich 33 sztuk zakończy się do końca 2026 roku. To może otworzyć drogę dla kolejnych limitowanych edycji, które powstaną w ramach departamentu Bottega.
Czy kolejne szkice patentowe ujawnią nowe, ekscytujące modele? Tego na razie nie wiadomo, ale jedno jest pewne – Alfa Romeo nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa w świecie supersamochodów.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment