fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Oto 5 historycznych rekordów Lamborghini

Oto 5 historycznych rekordów Lamborghini

W całej historii firmy Automobili Lamborghini odnotowano wiele rekordów i osiągnięć, które sprawiły, że firma z Sant’Agata Bolognese stała się wzorem doskonałości i innowacji w świecie motoryzacji.

1. Marzal: samochód z największą powierzchnią szklaną: 4,5 metra kwadratowego

Marzal, zaprojektowany przez Marcello Gandiniego dla Carrozzeria Bertone z zamiarem stworzenia czteromiejscowego grand tourera, stał się światową ikoną stylu i designu. Wśród cech, które sprawiają, że projekt Marzal jest wyjątkowy, są: wnętrze w całości obite srebrną skórą i sześciokąt – centralny motyw, który został powtórzony na jak największej liczbie detali i jest odzwierciedlony w kształcie deski rozdzielczej, tylnej szyby i wycięcia w konsoli. Jednak najbardziej rzucająca się w oczy szklana powierzchnia, która obejmuje 4,5 metra kwadratowego, od drzwi aż po dach. Oznacza to, że Marzal jest w pełni funkcjonalnym samochodem pokazowym z największą szklaną powierzchnią w historii.

2. Miura: samochód zaprojektowany przez najmłodszy zespół w historii Lamborghini, którego średnia wieku wynosi 29 lat

Od samego początku swojej działalności Ferruccio Lamborghini chciał dać dużo miejsca błyskotliwym i zdolnym młodym ludziom, a projekt Miura jest doskonałym przykładem tego wyboru. Chcąc rzucić wyzwanie ówczesnej konkurencji i rozkręcić swoją firmę, Ferruccio skorzystał z utalentowanych współpracowników wybranych na uniwersytetach i spośród najmłodszych profesjonalistów świata motoryzacji. W 1966 roku, gdy średnia wieku wynosiła zaledwie 29 lat, co było najmłodszym wynikiem w historii marki Sant’Agata, projektant Marcello Gandini i kierowca testowy Bob Wallace – obaj w wieku 28 lat wraz z głównym inżynierem Gian Paolo Dallarą i asystentem inżyniera Paolo Stanzanim, obaj w wieku 30 lat, powołali do życia Miurę – niezwykły samochód, który wkrótce stał się legendą. Wszyscy ci młodzi ludzie stali się później absolutnymi mistrzami w swoich dziedzinach w świecie motoryzacji, co jest wyraźnym świadectwem dalekowzroczności Ferruccio Lamborghiniego, który wierzył w ich możliwości.

3. Miura: najniższy produkowany samochód drogowy o wysokości 105,5 cm

W latach 60. niska wysokość i opływowe, aerodynamiczne kształty były najważniejszymi aspektami w umysłach projektantów tworzących samochody sportowe. Miura o wysokości zaledwie 105,5 cm, była najniższym seryjnie produkowanym samochodem w historii, co stanowi rekord będący częścią DNA Lamborghini. Do dziś ta cecha stylistyczna jest integralną częścią kształtu tych samochodów.

4. Lamborghini LM002: pierwszy super SUV w historii

Projekt LM002 miał na celu stworzenie wysokiej klasy samochodu terenowego do zastosowań wojskowych. Ostateczny model, który miał wejść do produkcji pod nazwą LM002, został po raz pierwszy zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Brukseli w 1986 roku. W momencie premiery LM002 to było auto całkowicie odmienne od wszystkich innych dostępnych na rynku – mimo gabarytów pojazd oferował osiągi zbliżone do supersportowych aut. Charakteryzował się silnikiem o pojemności 5167 cm³ dostarczającym 450 KM przy 6800 obr./min, doskonałymi właściwościami terenowymi i stylistyką podkreślającą mocne linie. W latach 1986-1992 wyprodukowano w sumie 300 egzemplarzy. Z nadwoziem wykonanym z aluminium i włókna szklanego, wyposażonym w napęd na wszystkie koła, dwubiegową skrzynię biegów z centralnie blokowanym mechanizmem różnicowym, LM002 był pierwszym super SUV-em w historii. Bezpośrednim spadkobiercą tego modelu jest Urus.

5. Countach: pierwszy samochód z drzwiami podnoszonymi do góry

Pionowo otwierane drzwi Lamborghini, znane również jako drzwi nożycowe, są znakiem rozpoznawczym najbardziej kultowych supersportowych samochodów z silnikiem V12, jakie kiedykolwiek wyprodukowała firma Automobili Lamborghini. Zaprojektowany przez Marcello Gandiniego w 1971 roku, rewolucyjny Countach był pierwszym samochodem produkcyjnym wyposażonym w pionowo otwierane drzwi tego typu, które do dziś są cechą charakterystyczną najpotężniejszych samochodów z Sant’Agata Bolognese. Wybór tej technologii wiąże się nie tylko z estetyką, ale również z użytecznością otwieranych do góry drzwi. W rzeczywistości pozwalały one kierowcy wychylić się, aby lepiej widzieć obszar za samochodem podczas cofania, rozwiązując problem słabej widoczności do tyłu, jak również problem parkowania w ciasnych miejscach, gdzie długie drzwi nie mogłyby zostać otwarte. Począwszy od modelu Diablo, następcy Countacha, poprzez Murciélago, Reventóna, Veneno, Centenario aż po gamę Aventadora, pionowo otwierane drzwi stały się podstawową cechą DNA Lamborghini w modelach 12-cylindrowych.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Previous post
Frank Stephenson przeprojektował Countacha LPI 800-4
Next post
Ferrari rozważa turbodoładowane silniki V12

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
SHARE

Oto 5 historycznych rekordów Lamborghini