fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Podsumowanie roku FCA Poland

Podsumowanie roku FCA Poland

Czas szybko płynie. Nie tak dawno świętowaliśmy Sylwestra, a co za tym idzie wielu z nas tanecznym krokiem weszło w nowy, 2018 rok. Radości nie zabrakło na pewno polskiemu importerowi –FCA Poland. Podsumowując rok 2017 w Polsce, Włosi mogą czuć niemałą satysfakcję: wszystkie marki wchodzące w skład koncernu odnotowały znaczący wzrost sprzedaży.

Największy – bo o imponujące 69,5% – zanotowała Alfa Romeo. Ten sukces to w dużej mierze zasługa nowych modeli. Liderem sprzedaży została Giulia z wynikiem 437 sprzedanych egzemplarzy. Drugie miejsce zajęła dobrze znana Giulietta z wynikiem 378 sztuk, a podium zamknął pierwszy SUV marki – Stelvio (295 sztuk). Wynik Stelvio z pewnością nie zadowala władz koncernu. Podczas premiery władze FCA Poland zakładały sprzedaż łącznie 500 sztuk tego modelu. Jak widać plan udało się wykonać trochę lepiej niż w połowie. Zaskakuje słabnące zainteresowanie modelem Giulietta – w porównaniu z rokiem 2016 sprzedano jedynie 378 sztuk. To  o ponad 150 egzemplarzy mniej. O wiele lepiej wygląda łączna sprzedaż Alfy Romeo w 2017 roku – łącznie z salonów wyjechało 1185 nowych samochodów.

Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia

O 51% wzrosła sprzedaż Fiata. Zgodnie z prognozami przebojem stał się Tipo, który został nie tylko najlepiej sprzedającym się modelem marki, ale zajął też wysokie drugie miejsce w rankingu sprzedaży samochodów klasy kompakt w Polsce. Tipo, które od tego roku dostępne jest w trzech wersjach nadwoziowych (sedan, hatchback i kombi) sprzedano w ilości 8436 sztuk. Drugie miejsce zajęła pięćsetka z wynikiem 1543 sztuki, a podium uzupełnił model 500L (952 sztuki). Łyżką dziegciu w tej beczce miodu jest spadająca sprzedaż pozostałych modeli: 500X, Pandy i Punto.

Dobre informacje spłynęły również z działu samochodów dostawczych koncernu – Fiat Professional. Marka nie tylko utrzymała pozycję lidera sprzedaży pojazdów dostawczych, ale przede wszystkim uzyskała udział w rynku wynoszący 18,6%, czyli niemal co piąty samochód dostawczy sprzedawany w Polsce miał logo Fiat Professional. Patrząc na wyniki indywidualne nie sposób nie wspomnieć o Fiacie Ducato. To fenomen tego segmentu, ponieważ od 11 lat pozostaje liderem sprzedaży w Polsce. W 2017 roku sprzedano 7264 egzemplarze tego modelu. Drugie miejsce zajął Doblò z wynikiem 2112 sztuk, trzecie zaś było Fiorino (1478 sztuk).

Również Jeep może uznać rok 2017 za bardzo udany. Pierwszy raz w historii tej marki w Polsce udało się przekroczyć barierę 3 tysięcy sprzedanych egzemplarzy. Ostatecznie Jeep uzyskał wynik wynoszący 3166 egzemplarzy, z czego ponad połowę stanowił model Renegade (1827 sztuk). Drugie miejsce zajął Grand Cherokee z wynikiem 668 egzemplarzy, a trzecie tegoroczny debiutant Compass – z wynikiem 376 sztuk.

Na polski rynek trafiły też 104 egzemplarze samochodów marki Abarth. To wzrost o 33,3%. Najchętniej wybieranym modelem był Abarth 500, którego sprzedano 92 sztuki. Pozostałe 12 egzemplarzy stanowiła sprzedaż modelu 124 Spider.

Najgorszy wynik może przedstawić Lancia. Sprzedaż marki diametralnie spadła. W całym 2017 roku nabywców znalazło zaledwie 11 sztuk modelu Ypsilon. Dowodzi to, że jest to ostateczne pożegnanie tej znakomitej marki ze światem nowych samochodów.

Wszystkie marki FCA Poland uzyskały wzrost sprzedaży (za wyjątkiem wycofywanej Lancii). Patrząc na tabele sprzedaży klienci coraz częściej decydują się na nowe modele (Giulia, Tipo, Stelvio). To dzięki nim włoski koncern może mówić o udanym 2017 roku. Pozostałe modele – niekiedy już przestarzałe konstrukcyjnie (Punto) – są rozsądnym uzupełnieniem oferty. Ranking sprzedaży udowadnia, że bez nowych modeli FCA nie ma szans powalczyć o klienta. Pozostaje mieć nadzieje, że władze koncernu dojdą do tego samego wniosku, a rok 2018 będzie  przepełniony premierami nowych modeli.

Tekst: Paweł Oblizajek

Zdjęcia: FCA

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione
Previous post
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione na sprzedaż. Powstało tylko 500 sztuk
Next post
Fiat 500 Mirror

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
SHARE

Podsumowanie roku FCA Poland