W świecie klasycznej motoryzacji co jakiś czas pojawiają się okazje, które przyciągają uwagę kolekcjonerów z całego globu. Jedną z nich jest Abarth 207 A Spyder z 1955 roku, jedna z zaledwie dziesięciu wyprodukowanych sztuk tego lekkiego samochodu wyścigowego.
Pojazd, o numerze podwozia 011 oferowany jest obecnie na sprzedaż w przedziale cenowym 250-300 tys. euro. To nie tylko rzadkość na rynku, ale także element historii motoryzacyjnej, który wiąże się z narodzinami włoskiej marki w czasach, gdy ta dopiero zaczynała budować swoją legendę.
Firma Abarth została założona w 1949 roku, a już kilka lat później amerykański importer Tony Pompeo i kierowca wyścigowy Gino Valenzano przekonali producenta, aby stworzyć lekki samochód do rywalizacji z Porsche i Lotusem. Efektem tych starań był model 207 A Spyder zaprojektowany przez Giovanniego Michelottiego w duchu tzw. Stile Transatlantico – stylu, który łączył włoską finezję z amerykańską futurystyką. Wszystkie dziesięć egzemplarzy trafiło do Nowego Jorku za pośrednictwem Pompeo.
Choć wczesna historia oferowanego egzemplarza nie jest dobrze udokumentowana wiadomo, że w połowie lat 90. samochód znalazł się w Argentynie. Wówczas należał do doktora Sergio A. Lugo – znanego kolekcjonera włoskich aut, który posiadał również Cisitalię SSM oraz Abartha 1000 Coupé od Allemano.
Następnie pojazd stał się częścią renomowanej kolekcji Maranello Rosso, znanej z unikalnych modeli Ferrari i Abarthów. Obecnie samochód znajduje się pod opieką właściciela z Holandii, który zdecydował się go wystawić na sprzedaż. Pod maską auta kryje się czterocylindrowy silnik o pojemności 1089 cm³ zasilany przez podwójne gaźniki Webera, generujący około 65 KM. Choć nie jest to ogromna moc, w zestawieniu z niską masą zapewnia niezłe osiągi na torze.
Warto jednak zaznaczyć, że samochód wymaga przeglądu technicznego i ponownego uruchomienia po dłuższym okresie ekspozycji statycznej. Oferowany egzemplarz objęty jest również podatkiem VAT naliczanym od pełnej ceny sprzedaży, co może ograniczyć grono potencjalnych nabywców, o czym wspomnieli organizatorzy:
Ze względu na obowiązujące regulacje VAT, sprzedaż pojazdu możliwa jest wyłącznie dla celów eksportowych i handlowych. Prywatnych nabywców prosimy o bezpośredni kontakt z domem aukcyjnym RM Sotheby’s.
Dla pasjonatów klasycznej motoryzacji ten Abarth to znacznie więcej niż tylko samochód. To symbol epoki, w której liczyła się pasja, wizja i lekkość konstrukcji – wartości, które dziś są równie cenione, co 70 lat temu.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: RM Sotheby’s
No Comment