fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Tak wygląda Innovation Lab Maserati

Tak wygląda Innovation Lab Maserati

Niespodzianką jest fakt, że Maserati otwiera drzwi do ekskluzywnego i zazwyczaj niedostępnego miejsca: Laboratorium Innowacji.

Centrum inżynieryjne marki otwarte we wrześniu 2015 roku i zlokalizowane przy ulicy Emilia Ovesta w Modenie, po raz pierwszy otwiera się dla ludzi niezwiązanych zawodowo z włoską firmą. Laboratorium odgrywa kluczową rolę napędzając badania naukowe, rozwój i planowanie.

Laboratorium Innowacji Maserati jest nowoczesnym obiektem, w którym powstają samochody teraźniejszości i przyszłości. Procesy cyfrowe wspierają rozwój produktu, a troska o potrzeby klientów została skrupulatnie włączona do procesu wirtualnej symulacji dzięki połączeniu sprzętu i oprogramowania. Cyfrowe procesy wspierające rozwój produktu odbywają się w trzech głównych obszarach: symulator statyczny, symulator dynamiczny najnowszej generacji z technologią DiM (Driver-in-Motion) oraz laboratoria rozwojowe User eXperience.

Centrum rozwoju produktu (a właściwie dział techniczny) zatrudnia ponad 1500 techników podzielonych na biura: w Modenie przy Via Emilia Ovest, w Viale Ciro Menotti, via delle Nazioni, w siedzibie Grugliasco i Balocco. Obiekt przy Via Emilia Ovest zajmuje powierzchnię 33 744 m², z czego 14 000 m² jest zadaszonych, a pozostałe 19 744 m² niezadaszonych. W ostatnim miejscu pracuje ponad 1100 osób, z czego większość stanowią inżynierowie reprezentujący 17 różnych krajów. Środowisko składa się z bardzo młodych i dynamicznych pracowników – średnia wieku to około 37 lat. Organizacja w ostatnich latach znacznie się rozwinęła, przyciągając najwybitniejszych absolwentów najlepszych włoskich uniwersytetów, w tym tych, które współpracują z Maserati.

Symulator Statyczny jest punktem wyjścia dla każdego doświadczenia w dziedzinie symulacji Maserati. System składa się z kokpitu i trzech projektorów; wykorzystując wysoką moc obliczeniową pomaga inżynierom już w początkowej fazie procesu rozwoju, pozwala uzyskać natychmiastową informację zwrotną od kierowcy i w znacznym stopniu przyczynia się do walidacji nowego modelu.

Inżynieria Maserati zapewnia strategię skoncentrowaną na kierowcy nawet podczas wirtualnego rozwoju, tworząc połączenie pomiędzy metodologią Hardware In the Loop (HiL) a symulatorem. Dzięki takiemu podejściu prawdziwe podsystemy, takie jak: układ kierowniczy i hamulcowy, ABS i ESC, mogą zostać dodane w celu stworzenia testów łączących elementy fizyczne i symulowane, tworząc punkt wyjściowy dla opracowania wszystkich cech nowego pojazdu. Wreszcie, systemy wspomagania kierowcy mogą być rozwijane, testowane i zatwierdzane w bezpiecznym środowisku, poprzez odtwarzanie złożonych scenariuszy mogących wystąpić w dowolnym miejscu na świecie.

Symulator dynamiczny wyposażony w najnowszej generacji technologię DiM (Driver-in-Motion) to najnowocześniejszy i najbardziej zaawansowany tego typu sprzęt w Europie. Wspiera on inżynierów Maserati w rozwoju wszystkich nowych modeli. Wykorzystuje najnowocześniejszą technologię i umożliwia pełną integrację systemów dzięki ewolucji własnych strategii, skracając czas rozwoju i obniżając koszty. Pomaga również zmniejszyć liczbę prototypów i zapewnia, że wirtualne osiągnięcia będą bardzo zbliżone do produktu końcowego.

Dzięki różnym kierunkom ruchu narzędzie to generuje zbliżone do rzeczywistości wrażenia z jazdy, imitując w wirtualnym środowisku dynamikę jazdy samochodu na wielu różnych nawierzchniach dróg lub w różnych kontekstach, w tym na najlepszych międzynarodowych torach wyścigowych na świecie. Symulator umożliwia testowanie samochodów na różnych torach wyścigowych tego samego dnia. Modyfikacje pojazdu można wprowadzać za pomocą kilku prostych kliknięć, co znacznie upraszcza analizę zebranych danych.

Większość symulatorów wykorzystuje sześć siłowników, jednak ten używany w Laboratorium Innowacji w pełni wykorzystuje ich aż dziewięć, dzięki czemu potęguje wirtualne wrażenia, do złudzenia przypominające rzeczywisty świat. Wszystko to umożliwia inżynierom precyzyjną analizę dynamiki samochodu, a także osiągów i komfortu jazdy, a wszystko to na tej samej ruchomej platformie.

Kolejną szczególnie interesującą cechą jest bardzo cienka poduszka powietrzna, która sprawia, że cała platforma unosi się nad powierzchnią, umożliwiając dynamiczny, cichy i ciągły ruch dzięki siłownikom elektrycznym.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Poprzedni wpis
PSA-FCA utrzyma wszystkie 13 marek
Następny wpis
Unikatowe GranTurismo Zeda zwiastuje koniec produkcji tego modelu

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
Udostępnij

Tak wygląda Innovation Lab Maserati