Zaprezentowane przez Michaela Schumachera na Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2007 roku Ferrari F430 Scuderia było bezpośrednim następcą 360 Challenge Stradale. Kontynuację serii stanowiły 458 Speciale i 488 Pista.
Model ten plasował się na szczycie gamy supersamochodów, konkurując m.in. z Lamborghini Gallardo Superleggerą i Porsche 911 GT3 RS. W stosunku do zwykłej wersji F430 wyróżniał się większą mocą i niższą masą własną.
W czasach, gdy samochody nie były jeszcze wyposażone w gigantyczne ekrany i częściowo lub całkowicie zelektryfikowane układy napędowe, do modelu F430 Scuderia dołączył w następnym roku wariant Spider 16M. Ten ostatni powstał, aby uczcić zwycięstwo Scuderia Ferrari w Mistrzostwach Świata Konstruktorów F1. Powstał zgodnie z taką samą recepturą – był lżejszy i mocniejszy w stosunku do F430 Spider, za to miał otwarty dach.
Wolnossący silnik V8 o pojemności 4,3 litra rozwijał 510 KM. Jednostka współpracowała z 6-biegową przekładnią automatyczną, przekazującą do 470 Nm maksymalnego momentu obrotowego na tylną oś. Sprint od 0 do 100 km/h trwał 3,7 s, a wskazówka prędkościomierza zatrzymywała się dopiero przy 315 km/h. Powstało zaledwie 499 egzemplarzy. Wszystkie zostały wyprzedane w mgnieniu oka.
Aby uzmysłowić sobie, jak ten samochód jeździ i brzmi, można obejrzeć film z „pojeżdżawki” na publicznej drodze w Austrii:
Za projekt F430 odpowiada Frank Stephenson, który o pracy nad tym pojazdem opowiedział w filmiku na swoim kanale na YouTubie. Obecnie modele F430, z wersją Scuderia na czele, są bardzo pożądane na rynku wtórnym.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment