Ferrari rozpoczęło oficjalnie celebrację 70. urodzin. Szereg wydarzeń przez cały sezon uświetni tę okrągłą rocznicę, z kulminacją obchodów tam, gdzie się wszystko zaczęło – pod bramą fabryki w Maranello.
12 marca 1947 roku Enzo Ferrari uruchomił 125 S, pierwszy samochód, który nosił jego imię. Nie posiadał jeszcze wtedy karoserii, a przechodził dopiero pierwsze testy. 12-cylindrowy silnik zaprojektowany został przez Gioacchino Colombo przy udziale Giuseppe Busso oraz Luigi Bazzi.
Dwa miesiące po pierwszych testach 125 S wzięło udział w wyścigu na torze Piacenza. Debiut był obiecujący, ale nie do końca udany – auto wycofano z wyścigu z powodu awarii pompy paliwa. Kilka dni później wszystko zadziałało już perfekcyjnie i Franco Cortese za kierownicą 125 S odniósł pierwsze zwycięstwo w Grand Prix Rzymu. W roku 1947 auto zwyciężyło sześciokrotnie. Najbardziej pamiętnym dla marki sukcesem było Grand Prix Parmy, gdzie do sukcesu na mecie doprowadził legendarny Tazio Nuvolari.
Dziedzictwo marki ma symbolizować współczesne wcielenie Ferrari – LaFerrari Aperta. Limitowany model oferowany tylko najwierniejszym klientom marki został stworzony z myślą o tej rocznicy. Auto będzie prezentowane na każdym z oficjalnych wydarzeń, jakie zaplanowała marka.
Na specjalnej stronie można prześledzić historię Ferrari oraz sprawdzić kalendarz planowanych wydarzeń. Czekamy z niecierpliwością na pomysły polskiego importera, wszak w Polsce nie brakuje aut spod znaku Cavallino Rampante. Główne uroczystości zaplanowane są na 9-10 września w Maranello.
Kalendarium najważniejszych wydarzeń z historii Ferrari:
1947 – Założenie firmy.
1950 – Debiut w F1.
1958 – Mike Hawthorn zwycięża w Mistrzostwach Świata Formuły 1 za kierownicą Ferrari 246 F1.
1962 – Premiera modelu 250 GTO – zwycięzcy Międzynarodowych Mistrzostw aut klasy GT w latach 1962, 1963 i 1964.
1964 – John Surtees zwycięża w Mistrzostwach Świata Formuły 1 za kierownicą 158 F1.
1967 – Trzy Ferrari – dwa 330 P4s oraz 412 P – osiągają świetny wynik zajmując wszystkie miejsca na podium 24-godzinnego wyścigu w Daytonie.
1968 – 365 GTB4 (Daytona) ma swoją premierę na targach w Paryżu.
1969 – Fiat kupuje udziały w Ferrari.
1972 – Fiorano, tor testowy Ferrari, zostaje oficjalnie otwarty.
1975 – Niki Lauda zwycięża w Mistrzostwach Świata Formuły 1 za kierownicą 312 T.
1981 – Gilles Villeneuve osiąga pierwsze w historii zwycięstwo w F1 autem turbodoładowanym (126 K) na torze Monaco.
1984 – Ferrari Testarossa ma swoją premierę na targach w Paryżu.
1987 – F40 debiutuje na targach we Frankfrurcie.
1988 – 14. sierpnia w wieku 90 lat umiera Enzo Ferrari.
1993 – Startuje pierwszy markowy puchar w historii marki – Ferrari Challenge.
1998 – Otwarty zostaje tunel aerodynamiczny projektu Renzo Piano.
2004 – Ferrari ustanawia rekord F1 osiągając 6. mistrzostwo producentów oraz 5. kierowcy z rzędu.
2006 – Debiutuje ekskluzywny program XX.
2007 – Kimi Räikkönen oraz Scuderia Ferrari zdobywają Mistrzostwo Świata Formuły 1.
2013 – Początek produkcji pierwszej hybrydy w historii marki – LaFerrari.
2015 – Ferrari debiutuje na giełdzie w Nowym Jorku.
2016 – LaFerrari Aperta, model mający uświetnić 70-lecie marki, zostaje pokazany na targach w Paryżu.
2017 – Ferrari 812 Superfast debiutuje w Genewie.
Tekst: Jakub Strzemżalski
Zdjęcia: Ferrari
No Comment