26 stycznia 1988 Fiat po raz pierwszy zaprezentował światu Tipo pierwszej generacji. Samochód będący następcą Ritmo jeszcze tego samego roku trafił do sprzedaży.
Auto oparto o zupełnie nową platformę Tipo Due, która w następnych latach posłużyła do budowy kolejnych 8 pojazdów. Początkowo Tipo było dostępne wyłącznie w wersji 5-drzwiowej hatchback. Z czasem w gamie pojawiła się odmiana 3-drzwiowa. Kanciasta stylistyka, autorstwa Ercole Spada, pozwoliła inżynierom Fiata wygospodarować pokaźną przestrzeń dla pasażerów – miejsca dla podróżujących na tylnej kanapie było więcej, niż w Fordzie Sierra.
W 1989 roku Tipo zdobyło nagrody European Car of the Year oraz Semperit Irish Car of the Year. Zostało docenione za osiągi, właściwości jezdne, komfort, bezpieczeństwo i ergonomię. Samochód cieszył się ogromną popularnością w Brazylii. Sprzedawał się lepiej od Volkswagena Gola (nie mylić z Golfem), który od ponad 20 lat dzierżył tytuł najchętniej kupowanego pojazdu na tamtejszym rynku.
Fiat oferował szeroką gamę silników o pojemności od 1,1 do 2,0 l i mocy od 58 do 148 KM. Klienci mieli do wyboru także trzy jednostki wysokoprężne. Tipo mierzące 3958 mm długości, 1700 mm szerokości, 1445 mm wysokości, przy rozstawie osi 2540 mm, legitymowało się masą własną wynoszącą od 1020 do 1230 kg.
Za wytwarzanie Tipo odpowiedzialne były fabryki Cassino we Włoszech, Betim w Brazylii i Bursa w Turcji. W tej ostatniej zresztą wznowiono produkcję najnowszej generacji modelu, który przejął po swoim protoplaście nazwę.
Fiat Tipo 2015
W 2015 roku Fiat zaprezentował Tipo sedan. Miało to miejsce podczas targów motoryzacyjnych w Stambule. Auto w momencie debiutu dostępne było w 4 odmianach wyposażeniowych – Tipo, Pop, Easy i Lounge oraz z 4. jednostkami napędowymi do wyboru. Wśród nich były dwa silniki benzynowe (1.4 95 KM i 1.6 110 KM) oraz dwa turbodiesle – 1.3 MultiJet 95 KM i 1.6 MultiJet 120 KM. Z czasem gamę rozszerzono o dwa nowe warianty nadwoziowe – hatchback i kombi. Te dwa ostatnie na polskim rynku pojawiły się w drugim i trzecim kwartale 2016 roku.
Pięciodrzwiowa odmiana mierzy 4,35 m długości, 1,79 m szerokości i 1,5 m wysokości, a kombi jest dłuższe o 22 cm – 4,57 m. Ten pierwszy może pochwalić się bagażnikiem o pojemności 440 litrów, a drugi – 550 litrami. Oparcia tylnej kanapy składają się w proporcji 60/40. Sedan z kolei mierzy 4,5 m długości i pomieści 520 litrów. Łączna pojemność schowków wynosi 12 litrów. Dzięki opływowej sylwetce, auto w tunelu aerodynamicznym uzyskało współczynnik oporu powietrza na poziomie 0,29 Cx.
Tipo pod koniec 2016 roku zostało poddane testom zderzeniowym w Euro NCAP. ZGodnie z nową procedurą, sprawdzono dwie różne wersje wyposażeniowe. Bazowy model zdobył 3 gwiazdki, podczas gdy odmiana z opcjonalnym pakietem bezpieczeństwa uzyskała notę o 1 gwiazdkę lepszą.
Obecnie ten model napędza sprzedaż Fiata w Polsce. O tym, czym przekonał do siebie liczne grono klientów, dowiesz się czytając nasze testy – m.in. pierwsze wrażenia z jazd oraz Tipo hatchback w jeździe na co dzień.
Fiatem Tipo dookoła świata
Turecki dziennikarz Okan Altan wybrał się na wycieczkę dookoła świata. W 133 dni przejechał dystans 41 000 km, odwiedzając 22 kraje oraz 122 miasta.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment