fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Fiat Oltre

Fiat Oltre

oltre thumb
Trzybryłowa karoseria, podniesione nadwozie oraz napęd na cztery koła – większości te cechy nie kojarzą się z żadną włoską konstrukcją (nie uwzględniając niezwykle rzadkiego modelu Lamborghini LM002). Jednak Fiat kilka lat temu stworzył prototyp, który stylistycznie nawiązywał do znanej amerykańskiej produkcji. Czy Oltre nie był pastiszem popularnego za oceanem Hammera?

Fiat Oltre został zaprezentowany na targach w Bolonii w roku 2005 i nie przypominał żadnej konstrukcji oferowanej w tamtym okresie przez koncern Fiata. Wysokie, chybotliwe nadwozie, wygląda dosyć pokracznie. Duży prześwit (50 cm) i szeroki rozstaw osi dawały by autu spore możliwości terenowe – gdyby nie ogromne 26 calowe chromowane felgi i nisko profilowe opony (315/40 ) w iście amerykańskim stylu. Na szczęście była to tylko opcja, pokazana wyłącznie na targach w Bolonii. Standardowo zamontowane były „normalne” stalowe felgi z porządnym terenowym bieżnikiem. Oltre to spore auto – mierzy prawie 5 metrów długości i 2 metry szerokości. Wysokość brodzenia wynosiła 85 cm, a po adaptacji specjalnego zestawu dochodziła aż do 1,5 m.

Karoseria sprawia wrażenie, jakby jego twórcy zapomnieli, że samochodów nie projektuje się wyłącznie za pomocą ekierki i linijki. Trudno znaleźć jakiekolwiek zaokrąglenia, wszystkie formy są zbliżone do podstawowych brył geometrycznych. Wysoki przód był bardzo prosty, ale miał kilka dopracowanych elementów stylistycznych, o których zapomniano przy tworzeniu tłu auta. Zabrakło pomysłu i nie ma na czym zawiesić oka. Na dachu znalazło się miejsce na bagażnik dachowy oraz spore reflektory halogenowe. Do wnętrza można się dostać przez stosunkowo małe drzwi z ciekawie stylizowanymi klamkami.
Małe powierzchniowo przeszklenia oraz płaskie szyby oddawały surowy charakter tego konceptu. Biały lakier również nie zachęcał do jazdy w ciężkim terenie, chociaż do tego stworzone było to auto. Kolorystycznie karoseria jak i wnętrze wykończone były w białych i niebieskich barwach. Kabina surowa w formie, ale nie w wykończeniu. Sportowa kierownica Momo, kubełkowe siedzenia pokryte skórą oraz dobry sprzęt audio, wyglądały w tym wnętrzu co najmniej dziwnie, ale pasowały do koncepcji samochodu łączącego w sobie wiele sprzeczności.
Technika wykorzystywana w tym modelu pochodziła od IVECO. Oltre korzysta z niezależnego zawieszenia wszystkich kół, oraz napędu na cztery koła, wyposażonego w trzy blokady dyferencjału. Jednostka napędowa która trafiła pod maskę to 3-litrowy, czterocylindrowy silnik diesla z wtryskiem common-rail o mocy 185 KM i maksymalnym momencie obrotowym 465 Nm dostępnym przy 1800 obr/min. Automatyczna skrzynia biegów posiadała  6 przełożeń. Prędkość maksymalna auta to zaledwie 130 km/h, co spowodowane jest nie tylko kanciastym nadwoziem, ale i sporą  masą pojazdu – wynosi ona blisko 7 ton !!! Do tego 3 tony ładowności oraz możliwość holowania przyczepy ważącej do 4,2 tony są naprawdę imponujące.
Po co właściwie powstał ten samochód? Może po to by udowodnić, że Włosi potrafią zbudować porządne auto terenowe. A może po to, by sparodiować amerykańską markę Hummer, która z oryginalnym modelem Humvee stworzonym dla wojska, miała niewiele wspólnego stając się modną bulwarówką. Tak naprawdę nie wiadomo, ale mimo połączenia kontrastujących elementów, Fiat stworzył kawał dobrego auta.

 Tekst: Jakub Ziółkowski

Poprzedni wpis
Polacy w Monte Carlo Historique
Następny wpis
Specjały w BONU

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

Fiat Oltre