fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Abarth ma już 70 lat

Abarth ma już 70 lat

Carlo Abarth, żyjący w latach 1908-1979, założył firmę Abarth & C. dokładnie 31 marca 1949 roku. Narodziła się wtedy marka, której samochody na przestrzeni kolejnych 70 lat zwyciężały ponad 10 000 razy na torach całego świata.

Z tej okazji o historii marki wspomniał Luca Napolitano, szef marek Fiat i Abarth w regionie EMEA:

Opowiedzenie o kluczowych etapach historii Abartha jest okazją do odkrycia na nowo samochodów, do których należą rekordy, rewolucyjnych zestawów tuningowych i legendarnych wyścigów. Te ostatnie wyznaczały postęp technologiczny i sportowe osiągnięcia marki. Wszystko to należy do przeszłości i teraźniejszości Abartha oraz zaangażowanych i dumnych ludzi, idących z biegiem czasu, pracujących w fabrykach, biurach i na torach wyścigowych. Oprócz satysfakcji dla inżynierów i techników wyścigi od zawsze były wymagającym poligonem, na którym testowano innowacyjne rozwiązania technologiczne w najbardziej niesprzyjających warunkach. Wszystko po to, by wspomniane technologie wkrótce trafiały do legendarnych modeli drogowych Abartha. W ten sposób możemy osiągać to, co najlepsze pod względem wydajności, bezpieczeństwa i niezawodności, oferując to naszym klientom.

Poprzedni rok dla Abartha był bardzo udany ze względu na rekordową sprzedaż na rynku europejskim. Na przełomie 12 miesięcy osiągnięto poziom blisko 23 500 rejestracji nowych samochodów marki ze skorpionem w logo, co oznacza wzrost o 36,5% w stosunku do 2017. Szczególnie dobre wyniki odnotowano w Wielkiej Brytanii (5600 sztuk i 27% wzrost) i Hiszpanii (1450 i 27% wzrost). Liczba fanów włoskiej firmy motoryzacyjnej zarejestrowanych w społeczności Abarth Scorpionship wciąż rośnie i wynosi prawie 110 000.

Fani z entuzjazmem przyglądają się sukcesom modelu Abarth 124 Rally, odnoszącego liczne zwycięstwa w krajowych i międzynarodowych mistrzostwach. W tym roku pojazd ten doczekał się kolejnych modernizacji, aby być jeszcze bardziej konkurencyjnym w klasie R-GT.

Z okazji 70. urodzin Abarth przygotował dodatkowe emblematy dla wszystkich modeli wyprodukowanych w 2019 roku, co ma być hołdem dla sukcesów w sporcie motorowym. Sukcesy marki świętowano również podczas tegorocznych targów motoryzacyjnych w Genewie, wraz z prezentacją 595 esseesse i limitowanej do 124 sztuk edycji 124 Rally Tribute.

Legendarna marka została powołana do życia 31. marca 1949 roku, kiedy to Carlo Abarth wraz z kierowcą Guido Scagliarinim założył firmę Abarth & C. Ich pierwszym samochodem był model 204 A na bazie Fiata 1100. Tym autem Tazio Nuvolari wygrał wyścig Palermo-Monte Pellegrino w dniu 10. kwietnia 1950 roku. Od tamtego czasu marka osiągnęła pokaźną liczbę rekordów wyścigowych i przemysłowych, łącząc w sobie maksymalną wydajność, kunszt i ciągłą chęć doskonalenia technologicznego.

We wczesnej fazie istnienia Abarth zasłynął z produkcji zestawów tuningowych do samochodów masowej produkcji, które pozwalały na zwiększenie mocy i prędkości maksymalnej. Rury wydechowe sygnowane emblematem włoskiej marki z biegiem lat stały się prawdziwą ikoną. Firma sukcesywnie poszerzała swoją działalność na całym świecie. W 1962 roku wyprodukowano aż 257 000 rur wydechowych, z czego 65% przeznaczono na eksport.

W 1956 roku Fiat Abarth 750, zaprojektowany przez Bertone, pobił rekord szybkości. Zaś 18. czerwca na torze Monza osiągnięto kolejny kamień milowy przejeżdżając tym pojazdem w 24 godziny dystans 3743 km ze średnią prędkością 155 km/h. Wraz z kolejnymi modelami padały kolejne rekordy.

W 1971 roku firmę przejął Fiat. Wkrótce Abarth stał się wyścigowym departamentem zarządzanym przez konstruktora silników Aurelio Lamprediego. W latach 80. nazwa Abarth była głównie wykorzystywana do oznaczania usportowionych wariantów Fiatów, jak na przykład Ritmo Abarth 125/130 TC.

W 2008 roku nastąpił przełom, gdy marka ponownie zawitała na rynek z nową gamą modelową stworzoną z myślą o motoryzacyjnych entuzjastach. Klienci mieli do wyboru Abartha Grande Punto i Abartha 500. Opracowano także wyczynowe warianty wspomnianych samochodów – Abartha Grande Punto Rally Super 2000 i Abartha 500 Assetto Corse. Sukcesywnie wprowadzano nowe modele i warianty, takie jak: Abarth 695 Tributo Ferrari (2010), Abarth 595 Yamaha Factory Racing (2015), Abarth 695 Biposto Record (2015), Abarth 695 Rivale (2017), Abarth 124 Spider, Abarth 124 GT.

Za swoisty hołd dla motoryzacyjnego dziedzictwa Abartha uznać można modeliki tworzone przez naszego rodaka Rafała Sikorskiego, które robią ogromne wrażenie dbałością o najmniejsze detale.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Previous post
Leclerc ukończył wyścig w Bahrajnie na 3. pozycji
Next post
Wyciekło zdjęcie Alfy Romeo GTV

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
SHARE

Abarth ma już 70 lat