fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Alfa Romeo Giulia Q kontra Tesla Model 3

Alfa Romeo Giulia Q kontra Tesla Model 3

Tiff Needell, brytyjski dziennikarz motoryzacyjny, niegdyś startujący w Formule 1, wraz z Paulem Woodmanem postanowili sprawdzi,ć na ile wiarygodne są słowa Elona Muska, który stwierdził, że Tesla Model 3 może stanąć w szranki jak równy z równym z najlepszymi sportowymi sedanami. Test porównawczy odbył się na drogach publicznych i na torze.

Samochody elektryczne już nie są niszowym produktem jak przed laty. Niemal wszyscy najwięksi producenci motoryzacyjni stawiają na rozwój szeroko pojętej elektryfikacji, co jest również spowodowane różnego rodzaju obostrzeniami zapowiadanymi przez władze. Zdaniem wielu Tesla Model 3 ma być pierwszym masowo produkowanym autem elektrycznym na świecie, przy czym już wcześniej choćby Nissan mógł pochwalić się imponującymi wynikami sprzedaży w pełni elektrycznego Leafa

Tesla zaś jest w stanie powalczyć nawet z autami spalinowymi ze względu na swoją atrakcyjną cenę, świetne osiągi (3,2 s do 100 km/h) i zasięg wynoszący ponad 450 kilometrów. Wariant 3 Performance dysponuje 4 silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 450 KM i 638 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Po drugiej stronie narożnika znalazła się Giulia w odmianie Quadrifoglio, napędzana 2,9-litrowym silnikiem twin turbo V6 o mocy 510 KM, przy pracy nad którym swoje palce maczali inżynierowie Ferrari. Włoski samochód również jest piekielnie szybki, świetnie się prowadzi i daje ogrom frajdy z jazdy. O ponadprzeciętnych możliwościach Alfy świadczy wykręcony czas na długiej pętli Nürburgringu, który niegdyś był rekordowy dla seryjnie produkowanych aut z tego samego segmentu. W dodatku Giulia Q na przestrzeni ostatnich 3 lat została wielokrotnie nagradzana.

W ramach testu dziennikarze sprawdzili, jak oba auta zachowują się na publicznych drogach, a także na torze:

Dzisiaj jeździmy samochodami, które idealnie pasują do porównania pod względem ceny, praktyczności i osiągów. Za to zaglądając im pod „skórę” przekonamy się, że są całkowitym przeciwieństwem. Porównamy auto opracowane przez jednego z najstarszych producentów samochodów na świecie z samochodem najświeższego producenta. Sprawdzimy, który z nich wywoła większy uśmiech na naszych twarzach. 

Jeżdżąc po publicznych drogach Paul Woodman zwrócił uwagę na automatyczną skrzynię biegów w Alfie Romeo, która nie zmienia przełożeń aż tak szybko, jakby mógł sobie tego zażyczyć kierowca. Z kolei Tiff Needell nie miał na co narzekać w Tesli. Wytknął jej jedynie, że jest za mało angażująca dla kierowcy i nie ma tradycyjnej deski rozdzielczej oraz nawiewów. Jadąc za Giulią irytował go ekscytujący dźwięk jej 2,9-litrowej jednostki. Dlatego wkrótce obaj dziennikarze zatrzymali się, a Paul wsiadł do Tesli, by pokazać kreatywność producenta, który pozwala swoim użytkownikom na granie w gry, rysowanie, odtwarzanie dźwięków imitujących puszczanie bąków czy wyświetlenie animacji ogniska w kominku – i to wszystko za pośrednictwem ogromnego dotykowego wyświetlacza.

Następnym punktem programu był tor wyścigowy. W wyścigu na prostej, mokrej nawierzchni Giulia jako auto tylnonapędowe miała nikłe szanse. I nic dziwnego, że przegrała z kretesem. W dalszej kolejności przyszła pora na jazdę po krętym torze. Tesla zaskoczyła Tiffa lekkością prowadzenia, świetną responsywnością. Zaś Alfa Romeo pozwalała na bawienie się kontrolowanymi poślizgami, dostarczając ogrom frajdy z jazdy. Niestety odbiło się to na efektywności – czas okrążenia był wolniejszy o 3,1 sekundy, ale sam wynik ciężko uznać za jakkolwiek miarodajny. Needell wymownie podsumował porównanie:

To jest ta różnica – jeden z nich jest znakomitą maszyną przyszłości napędzaną silnikami elektrycznymi, podczas gdy drugi to Włoch z krwi i kości, który stanowi wyzwanie dla kierowcy i daje frajdę z jazdy. Żaden z nich nie jest lepszym samochodem.

Paul wtrącił:

Nie ma lepszego samochodu w tym porównaniu. Oba auta są naprawdę niesamowite, kosztują tyle samo, ale są kompletnie różne. Kompletnie.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: kadr z YouTube’a

Poprzedni wpis
Huracany EVO ruszyły na podbój archipelagu Lofoty w Norwegii
Następny wpis
Alessandro Cinelli objął stanowisko szefa aerodynamiki w Alfa Romeo Racing

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

Alfa Romeo Giulia Q kontra Tesla Model 3