Concorso d’Eleganza Villa d’Este to najstarszy i najbardziej prestiżowy konkurs elegancji na świecie. Jak co roku do Spazio Villa Erba w Cernobbio nad brzegiem jeziora Como, zjechała się śmietanka najbardziej niesamowitych i unikatowych samochodów z całego świata.
Pierwszy konkurs elegancji odbył się w 1929 roku pod nazwą “Coppa d’Oro Villa d’Este”. Organizowany był niemal co roku (pomijając okres wojenny) aż do 1949 r. Po II Wojnie Światowej w zniszczonej Europie zainteresowanie konkursami tego typu zmalało na tyle, że po dwudziestu latach impreza zniknęła z kalendarza. Została reaktywowanya dopiero w 1995 roku, stając się najbardziej elitarnym konkursem samochodowej elegancji.
W tym roku Concorso d’Eleganza Villa d’Este po raz pierwszy odbył się w maju. Nad jezioro Como zjechał się ponad 50 niepowtarzalnych samochodów biorących udział w paradzie jak i w tytułowym konkursie elegancji. Modele biorące udział w konkursie są na tyle rzadkie i unikatowe, że zaskakują swoją obecnością nawet największych znawców motoryzacji. Nowością w tym roku jest konkurs elegancji dla motocykli oraz aukcja zabytkowych pojazdów prowadzona przez dom aukcyjny RM Auction. Oprócz tego zorganizowano wystawę, której motywem przewodnim były samochody z lat sześćdziesiątych. Blisko 20 pojazdów startowało w oddzielnej grupie reprezentującej tę dekadę, wśród których przyznano nagrody w kategoriach: glamour, sport, unexpected.
Wydarzenie to było również premierą modelu BMW 328 Hommage Concept, który zbudowano z okazji 75-lecia powstania klasycznego BMW 328 (auto projektu Petera Szymanowskiego – Niemca polskiego pochodzenia, który po drugiej wojnie światowej był szefem zespołu projektowego BMW).
Concorso d’Eleganza Villa d’Este podzielony jest na dwie grupy. Pierwsza to samochody zabytkowe wyprodukowane pomiędzy 1920 a 1970 rokiem. Jury, w którego skład wchodzi pięciu ekspertów, nie tylko sprawdza, jak auto się prezentuje, ale czy każdy jego element jest zgodny z oryginałem. Druga grupa to prototypy i samochody koncepcyjne. Tu liczy się styl, innowacyjność oraz związek auta z dziedzictwem motoryzacji.
Alfa Romeo 33 Stradale
W tym roku główna nagroda – “Best of Show” została przyznana modelowi Alfa Romeo 33 Stradale z 1968 roku. Ten egzemplarz zdobył również nagrody specjalne w kategoriach Trofeo BMW Group oraz Trofeo BMW Group Italia. Samochód należy do kolekcjonera z Wielkiej Brytanii – Clive’a Joy. Nagroda publiczności – Coppa d’Oro, trafiła do Alfa Romeo 6C 2500 SS z 1942 roku.
Alfa Romeo 6C 2500 SS
W kategorii Design Award for Concept Cars & Prototypes zdobył Aston Martin V12 Zagato przygotowany przez mediolańską manufakturę specjalnie na ten konkurs. W kategorii “Best of Show” dla jednośladów zwyciężył American Pierce Four z 1910 roku.
Oprócz tego grupę aut zabytkowych podzielono na dziewięć klas, w których nagrody przyznano:
Class A: CLOSED FOR COMFORT
Zwycięzca: Talbot-Lago T23 Royal z1938, Joseph Cantore (USA)
Wyróżnienie: Delage D8 105 S z1935, Alex Vazeos (Grecja)
Class B: OPEN SKY
Zwycięzca: Delage D8 S z 1933, James Patterson (USA)
Wyróżnienie: Mercedes-Benz 380 K W22 z 1934, Berthold Albrecht (Niemcy)
Class C: FIFTIES CHIC – CARS FOR THE JET SET
Zwycięzca: Ferrari, 212 Export z 1951, Peter McCoy (USA)
Wyróżnienie: Lancia, Aurelia B24 S ‘America’ z1955, Efisio Carutti (Włochy)
Class D: NEW DAWN – SMALL CAR, BIG PERFORMANCE
Zwycięzca: Siata 400 F, z1953, Jan De Reu (Belgia)
Wyróżnienie: Siata 208 S z 1953, Robert Davis (USA)
Class E: SWINGING SIXTIES STYLE
Zwycięzca: Ferrari 250 GT SWB California z 1963, Jean-Pierre Slavic (Szwajcaria)
Wyróżnienie: Lamborghini, 400 GT z 1966, Dietmar Götz (Niemcy)
Class G: MASTERS OF CREATIVITY
Zwycięzca: BMW, 2000 CS z 1966, Michael Ulbig (Niemcy)
Wyróżnienie: Glas, 3000 V8 z 1967, Christoph Schnyder (Szwajcaria)
Class H: COLOUR AND SPEED – POST-WAR RACING ICONS
Zwycięzca: Ferrari, 375 MM z1953, Andreas Mohringer (Austria)
Wyróżnienie: Jaguar, E-Type Lightweight z1963, Peter Neumark (Wielka Brytania)
To nie wszystkie kategorie, w których przyznawano nagrody. Oprócz tego są tak zwane nagrody specjalne, wśród których zwyciężyli:
Trofeo Rolls-Royce (najbardziej elegancki Rolls-Royce) – zwycięzca: Rolls-Royce Phantom II z 1933, Norbert Seeger.
Trofeo FIVA (najlepiej zachowany samochód sprzed II Wojny Światowej) – zwycięzca: Rolls-Royce Phantom II z 1933, Norbert Seeger.
Trofeo ASI (najlepiej zachowany samochód po II Wojnie Światowej) – zwycięzca: Mercedes-Benz 300 SL z1962, Heiko Seekamp
Trofeo Automobile Club di Como (dla samochodu, który przyjechał z najdalszej odległości) – zwycięzca: Bugatti 57 Ventoux z 1937, Andrea Capra
Trofeo BMW Group Classic (najbardziej uczuciowe odnowienie) – zwycięzca: Aston Martin DB5 Touring z1965, Jim Utaski
Trofeo Vranken Pommery (najbardziej symboliczny samochód) – zwycięzca: Jaguar, E-Type Coupé z 1961, Christian J. Jenny
Trofeo Foglizzo (najlepiej wykończone wnętrze) – zwycięzca: Fiat, 8V z 1953, Martin Gruss
Trofeo Auto & Design (najbardziej ekscytujący wygląd) – zwycięzca: Ford, GT40 MkII, Coupé, FAV, 1965, Claude Nahum
Trofeo BMW Group (najlepszy samochód) – zwycięzca: Alfa Romeo 33 Stradale z 1968, Clive Joy
Trofeo BMW Group Italia (najlepszy samochód wybrany przez publiczność Villa Erba) -zwycięzca:Alfa Romeo 33 Stradale z1968, Clive Joy
Tekst: Jakub Ziółkowski
Zdjęcia: BMW
No Comment