fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Ferrari 225 Sport Spider by Vignale

Ferrari 225 Sport Spider by Vignale

Na aukcji RM Sotheby’s Ferrari 225 Sport Spider by Vignale z 1952 roku zostało sprzedane za 2 950 000 dolarów. 

W 1952 roku Ferrari wprowadziło potężniejszą wersję 212 Export z większym i mocniejszym silnikiem V12 Colombo, nazwaną 225 Sport. Powstało zaledwie 20 egzemplarzy w tej rzadkiej specyfikacji. Każdy z nich legitymował się mocą 150 KM. Model ten odnosił liczne sukcesy – zwyciężył ponad 60 razy w swojej klasie oraz w wielu ważnych wydarzeniach w świecie motorsportu, w tym: Mille Miglia, Giro di Sicilia i Grand Prix Portugalii. Zgarnął również trzy najwyższe miejsca w Monako w 1952 roku.

Egzemplarz nr 0214 ED to 9. spośród 12. sztuk z nadwoziem opracowanym przez firmę Vignale. Samochód został ukończony przez fabrykę w lipcu 1952 roku i po testach drogowych trafił w ręce Giacomo Caprazy. 

Caprara pożyczył samochód irlandzkiemu wydawcy, Williamowi Robertowi „Bobbie” Bairdowi. Został on pomalowany na zielono i wyposażony w irlandzkie tablice rejestracyjne. Samochód z nr 36 brał udział w Daily Mail International Trophy w Boreha, gdzie zajął 4. miejsce w klasyfikacji generalnej i 2. w klasie. Na przestrzeni kolejnych miesięcy pojazd odniósł jeszcze więcej sukcesów w różnych seriach – był intensywnie eksploatowany zgodnie z przeznaczeniem, czyli na torach wyścigowych.

Pod koniec 1952 roku został sprzedany przez fabrykę Ferrari do mediolańskiego dealera Alfy Romeo Giuseppe Vianniniego, który wkrótce odsprzedał go Carlosowi Lostaló z Argentyny. Na nowym kontynencie auto otrzymało tablice rejestracyjne 119-687P. Pojazdem startowano w: Grand Premio Ciudad de Buenos Aires w lutym 1953 roku (5. miejsce w klasyfikacji generalnej) i Premio Verano na Autodromo Eva Peron (7. miejsce). Upragniony triumf przyszedł w czerwcu na Grand Prix Governador Carlos Evans w Mendozie.

Pod koniec 1953 roku samochód ponownie przeszedł z rąk do rąk, tym razem do Horacio Durado – Boliwijczyka mieszkającego w Buenos Aires, który miał z nim gorsze wspomnienia. On i jego współkierowca Pedro Suarez rozbili samochód podczas ich pierwszej w historii imprezy, wyścigu organizowanym między Buenos Aires a Mar de Plata. Durado spłacił samochód do końca 1954 roku, ale jego historia wyścigowa zaczęła się rozwijać dopiero w 1967 roku, kiedy to w Buenos Aires ścigał się Carlos Secchi Murro.

W latach 70. samochód został odkryty przez Guillermo Vago, który sprzedał go Lorenzo Barrze z Buenos Aires. Pozostał w mieście, przechodząc w 1980 roku do Luciano Bollaerta, który zlecił jego odrestaurowanie w 1986 roku w Mirabelli Racing Srl we Włoszech. Odnowiony pojazd brał udział w Mille Miglia w 1986, 1987 i 1988 roku.

Ferrari zostało sprzedane w 1995 roku szanowanemu kolekcjonerowi Scottowi Rosenowi z Bedford Hills w Nowym Jorku, dla którego zostało mechanicznie odrestaurowane przez Petera Markowskiego. Wkrótce zostało sprzedane (w 1997 roku) przez obecnego właściciela, który wstawił 225 Sport Spider by Vignale na aukcję, decydując się tym na rozstanie po 2 dekadach.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Darin Schnabel / RM Sotheby’s

Poprzedni wpis
Rozczarowujący wynik dla Ferrari na Mugello
Następny wpis
Maserati planuje wprowadzić na rynek 6 modeli zelektryfikowanych do 2025 roku

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
Udostępnij

Ferrari 225 Sport Spider by Vignale