W USA wszystko jest XXL. Nawet porcja frytek, która po jakimś czasie zmusza do zmiany garderoby i auta – na większe. Ala ostatnio Amerykanie odkryli, że małe też cieszy…
To mały silnik w małym Fiacie Amerykańskie czasopismo „Popular Science” nominowało technologię MultiAir do nagrody „Najlepsza z nowości” 2010 („Best of What’s New” 2010) za rozwiązania, które pozwalają na oszczędności paliwa i poszanowanie środowiska naturalnego.
Jak widać układ elektrohydraulicznego sterowania zaworami ssącymi MultiAir, wynaleziony i wprowadzony na rynek przez FPT – Fiat Powertrain Technologies zyskuje uznanie nie tylko w Europie, ale też i po drugiej stronie oceanu.
W Stanach Zjednoczonych technologia MultiAir będzie wkrótce dostępna w silniku 1,4 we wprowadzanym ten na rynek modelu Fiat 500, wyposażonego w czterocylindrowy silnik FPT o pojemności 1,4 litra.
Technologia MultiAir to kontrola ilości powietrza zasysanego do cylindrów bez wykorzystywania przepustnicy, dzięki temu zużycie paliwa i emisja CO2 spadają do 10 proc. zapewniając przy tym moc większą o 10 proc. i moment obrotowy wyższy o 15 proc.
Zdaniem swoich twórców MultiAir to uniwersalna technologia, którą z łatwością można stosować we wszystkich silnikach benzynowych. Interesujące możliwości rozwoju czekają również silniki diesla.
W czerwcu tego roku silnik 1.4 Turbo opracowany przez FPT, pierwszy silnik, w którym wdrożono technologię MultiAir został wybrany „Silnikiem Roku 2010” w kategorii najlepszego nowego silnika, przyznaną przez międzynarodowe jury złożone z 65 dziennikarzy – specjalistów z 32 krajów.
Dziś system MultiAir jest dostępny w modelach: Abarth Punto Evo 1.4 MultiAir Turbo 165 KM; Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir 105 KM oraz 1.4 MultiAir Turbo 135 KM i 170 KM; Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Turbo 170 KM; Lancia Delta 1.4 MultiAir Turbo 140 KM; Fiat 500 0.9 TwinAir Turbo 85 KM; Fiat Bravo 1.4 MultiAir Turbo 140 KM oraz Fiat Punto Evo 1.4 MultiAir 105 KM i 1.4 MultiAir Turbo 135 KM.
No Comment