Zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2014 roku, Lamborghini Huracán reprezentuje konsekwentną ewolucję Automobili Lamborghini, przesuwając granice wrażeń z jazdy dla klientów na przestrzeni lat.
Huracán, nazwany na cześć słynnego byka o tym samym imieniu ze względu na jego odwagę, jest dziś najbardziej wszechstronnym supersportowym samochodem Lamborghini – jest w stanie wyrazić swój pełny potencjał nie tylko na drodze i torze, ale teraz także na śniegu, błocie i piasku dzięki najnowszemu Sterrato. Huracán był również pierwszym modelem produkcyjnym, w którym zastosowano znaczące innowacje technologiczne. Niektóre przykłady obejmują deskę rozdzielczą z cyfrowym wyświetlaczem po raz pierwszy zastosowaną w Huracán LP 610-4, system ALA (Aerodinamica Lamborghini Attiva) opracowany w Huracán Performante oraz hamulce CCM-R wywodzące się z Formuły 1 zastosowane po raz pierwszy w Huracánie STO.
Technologie wprowadzone w modelu Huracán zostały ostatecznie wplecione w DNA Lamborghini i wykorzystane w nowszych modelach. Na przykład futurystyczna rama Revuelto wykonana jest z Forged Composite, specjalnego materiału kompozytowego opatentowanego przez Lamborghini i wprowadzonego na rynek w Huracanie w odmianie Performante. Innowacje te przyczyniły się do komercyjnego sukcesu modelu produkowanego od 2014 roku.
2014 Huracán LP 610-4
Huracán LP 610-4 coupé, którego premiera odbyła się podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2014 roku, jest wyposażony w silnik V10 o mocy 610 KM przy 8250 obr. Ma napęd na cztery koła i po raz pierwszy wykorzystywał dwusprzęgłowy system Lamborghini LDF. Kierowca miał do wyboru tryby jazdy: Strada, Sport i Corsa. Auto wyposażono w karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe i amortyzatory MagneRide z elektromagnetycznym systemem sterowania. Było to pierwsze Lamborghini z cyfrowym wyświetlaczem na desce rozdzielczej z 11-calowym klastrem. Wersja kabriolet Spyder została zaprezentowana w 2015 roku.
2016 Huracán LP 580-2
Huracán coupé i Spyder w wersjach z napędem na tylne koła pojawiły się w 2016 roku, mając na celu dostarczenie „przyjemności z jazdy”. Model ten został zaprojektowany z myślą o tradycyjnych purystach, pragnących prędkości, ale także samochodu, którym można cieszyć się podczas spokojnej jazdy bez przekraczania limitów. Ten Huracán był oferowany z silnikiem o mocy 580 KM, osiąganej przy 8000 obr. Wprowadzono estetyczne zmiany w przedniej masce i wlotach powietrza, które były większe, aby lepiej chłodzić tylne hamulce.
2016 Huracán Performante
Huracán Performante jest pierwszą wersją modelu Huracán zaprojektowaną z myślą o sportowych osiągach. Silnik zyskał 30 KM – tym samym moc wzrosła do 640 KM, osiąganych przy 8000 obr/min, z momentem obrotowym 600 Nm przy 6500 obr/min. Jednak cały samochód przeszedł ekstremalną metamorfozę. W przypadku Performante obniżenie masy było jednym z głównych celów, co osiągnięto dzięki szerokiemu zastosowaniu Forged Composite (wzmocnione i kute polimery węglowe) na zewnątrz i wewnątrz samochodu, zmniejszając wagę o 40 kg. Technologia ta, opatentowana przez Lamborghini, łączy w sobie maksymalną wytrzymałość i zmniejszoną wagę. Performante wykorzystuje również zaawansowaną aerodynamikę dzięki nowemu systemowi ALA (Aerodinamica Lamborghini Attiva). Dzięki aerodynamicznej kontroli przepływu, innowacyjny system ALA pozwala osiągnąć optymalne zachowanie w zależności od rodzaju użytkowania. Dodatkowe funkcje w Performante obejmują ponownie skalibrowane sterowanie układem kierowniczym i systemy kontroli zawieszenia MagneRide, a także sztywniejsze sprężyny poprawiające zachowanie samochodu podczas jazdy na torze. Uzupełnieniem gamy był zaprezentowany w 2017 roku kabriolet Spyder. Dzięki swoim osiągom Huracán Performante ustanowił nowy rekord okrążenia w swojej kategorii w 2016 roku na torze Nürburgring, stając się najlepszym supersportowym autem swoich czasów.
Huracán EVO 2019
Silnik V10 Lamborghini został całkowicie zmodernizowany zarówno pod względem estetycznym, jak i mechanicznym w modelach Huracán EVO coupé i Spyder wprowadzonych na rynek w 2019 roku. Silnik rozwijał 640 KM przy 8000 obr/min i 600 Nm momentu obrotowego przy 6500 obr/min. EVO doczekał się całkowicie nowego przodu, który poprawił docisk, podczas gdy dyfuzor oraz położenie wydechu i chłodnic z tyłu były estetycznie inspirowane Performante, z którego pochodzi silnik. Przeprojektowany tylny spojler zapewnia pięciokrotną poprawę siły docisku w porównaniu z poprzednim modelem. Zawieszenie MagneRide zostało ulepszone. Aby poprawić osiągi dynamiczne, Lamborghini Dynamic Steering (LDS) był połączony z Lamborghini All-Wheel Steering (LAWS), co poprawiało trakcję. Nowy system informacyjno-rozrywkowy zadebiutował z całkowicie nowym centralnym wyświetlaczem HD o przekątnej 8,8 cala, w połączeniu z technologią Lamborghini Integrated Vehicle Dynamics (LDVI).
Huracán EVO RWD 2020
Koncepcję „radości z jazdy”, która została po raz pierwszy wprowadzona w poprzednim modelu Huracána z napędem na tylne koła, odtworzono w Huracánie EVO RWD, oferowanym w odmianach coupe i Spyder. Przeprojektowany przedni splitter pozwalił na skierowanie większej ilości powietrza w stronę tylnego dyfuzora. Aby uczynić RWD jeszcze bardziej zwinnym i przyjemnym w prowadzeniu, Lamborghini zdecydowało się nie używać LDVI, decydując się zamiast tego na opracowanie P-TCS (Performance Traction Control System): ekskluzywnej technologii, która zapewnia optymalną trakcję podczas driftu, zwiększając nadsterowność o 30% w porównaniu z wersją z napędem na cztery koła.
Huracán STO 2021
STO (skrót od Super Trofeo Omologata) to wersja drogowa zbudowana do użytku na torze wyścigowym, wywodząca się bezpośrednio z wersji wyścigowej rywalizującej w mistrzostwach Lamborghini Super Trofeo. STO zachował silnik EVO 640 KM. Siedemdziesiąt pięć procent nadwozia wykonano z włókna węglowego, które klienci mogą pomalować wedle życzenia. Charakterystycznym elementem nadwozia była przednia maska i błotnik „cofango”, jednoczęściowe dzieło sztuki wykonane z kompozytu włókna węglowego. Całkowicie zmodernizowane, otwierane na stałe tylne skrzydło reguluje się ręcznie w trzech pozycjach, aby uzyskać różne obciążenia aerodynamiczne. Systemy trybów jazdy są całkowicie nowe i opracowane specjalnie dla tego samochodu: STO do jazdy szosowej, Trofeo do jazdy po torze wyścigowym i Pioggia do jazdy po śliskiej nawierzchni. Opracowane we współpracy z Brembo hamulce CCM-R wywodzące się z Formuły 1 zostały po raz pierwszy zastosowane w samochodzie produkcyjnym. Hamulec składa się z tarcz wykonanych z wielu połączonych ze sobą arkuszy włókna węglowego i ma jeszcze wyższą odporność niż hamulce węglowo-ceramiczne, co zapewnia bardziej spójne hamowanie nawet w wysokich temperaturach.
2022 Huracán Tecnica
Z silnikiem 640 KM przy 8000 obr/min, Tecnica to trzy dusze w jednym: styl życia, wynikający z unikalnego designu i wielu charakterystycznych elementów, np. maska silnika z włókna węglowego i szkła, które zapewniają idealną równowagę między elegancją a sportowym wyglądem, przyjemność z jazdy, dzięki napędowi tylko na tylne koła i zastosowaniu specjalnych kalibracji oraz osiągi, dzięki skrętowi tylnych kół (maksymalnie o 3 °) i ulepszonej aerodynamice, również dzięki całkowicie nowej konstrukcji przedniego zderzaka ze zoptymalizowanymi wlotami powietrza i przeprojektowanymi splitterami, zwiększającymi siłę docisku o 35% w porównaniu z modelem EVO.
Huracán Sterrato 2023
Stworzony, aby przenieść czynnik „frajdy z jazdy” na nieoczekiwane tereny dla supersportowego samochodu, Sterrato to zupełnie nowa koncepcja samochodu. Podczas gdy Urus wniósł osiągi supersportowego samochodu do pojazdu terenowego, Sterrato robi dokładnie odwrotnie, przenosząc supersportowy samochód na tereny, które zazwyczaj są prerogatywą SUV-ów. Sterrato ma prześwit wyższy o 44 mm, przeprojektowane i wzmocnione zawieszenie, a także zmodyfikowane podwozie, aby wytrzymać obciążenia, które zwykle nie występują na utwardzonych drogach. Opony Knobbly Dueller (run-flat) zostały stworzone specjalnie dla tego modelu we współpracy z Bridgestone i podkreślają charakter pojazdu w każdym terenie. Rozstaw kół jest o 30 mm szerszy, przeprojektowany – wszystko to ma zapewnić lepszy kąt natarcia. Przedni zderzak, również przeprojektowany, zawiera duże wloty powietrza do hamulców. W celu ochrony silnika przed piaskiem, kurzem i żwirem, wszystkie dolne wloty zamknięto, za to na dachu samochodu dodano specjalny wlot. Trzy tryby jazdy, Strada, Sport i Rally, zostały przeprogramowane, aby zapewnić lepsze zachowanie Sterrato w różnych warunkach. Sterrato to jedyny Huracán zbudowany w limitowanej serii, z 1499 wyprodukowanymi egzemplarzami.
Huracán zachwycił również klientów i fanów wieloma specjalnymi seriami, w tym 2019 EVO GT Celebration; model 2023 60th Anniversary oraz 2024 STJ (skrót od Super Trofeo Jota), najnowszy supersportowy samochód wyposażony w wolnossący silnik V10 i wyprodukowany w limitowanej serii 10 sztuk.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment