fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Na 59. Pebble Beach Concours d’Elegance zostanie wyłoniona najpiękniejsza Miura

Na 59. Pebble Beach Concours d’Elegance zostanie wyłoniona najpiękniejsza Miura

Pebble Beach Concours d’Elegance, założony w 1950 roku, jest jedną z najbardziej znanych klasycznych wystaw samochodowych na świecie. Co roku wydarzenie przyciąga najznamienitsze samochody. Przy okazji 59. edycji, zaplanowanej na niedzielę 18 sierpnia 2018 roku, spośród 5 egzemplarzy Lamborghini Miura wyłoniony zostanie zwycięzca w dedykowanej dla tego modelu klasie.

Do konkursu zgłaszali się właściciele Miur z całego świata, jednak ostateczne zakwalifikowało się zaledwie 5 wyjątkowych egzemplarzy o ciekawej historii. Aż trzy z nich zostały odrestaurowane przez Lamborghini Polo Storico w Sant’Agata Bolognese. Każdy z egzemplarzy symbolizuje magiczne lata 60., kiedy to zarówno inżynierowie, jak i designerzy mogli ponieść się wodzom fantazji, nie przejmując się licznymi regulacjami znanymi ze współczesnych dziejów. Miura to wynik prac młodej grupy techników, w której najstarszy miał 27 lat. Nad tym autem pracowali Giampaolo Dallara, Paolo Stanzani, wspierani przez Ferrucio Lamborghiniego. Najmłodszy projektant Bertone, Marcello Gandini, miał 22 lata.

Miura miała swoją światową premierę na genewskim Salonie Motoryzacyjnym w 1966 roku. Samochód napędzał 4-litrowy silnik V12, dzięki któremu w momencie debiutu był to najszybszy produkcyjny pojazd w tym okresie. 

W konkursie Pebble Beach Concours d’Elegance weźmie udział 5 Miur, w tym egzemplarz P400 z 1967, należący do Toma i Gwen Price z Kalifornii. Auto o numerze podwozia 3087 jako nowe trafiło w czerwcu 1967 do szwajcarskiego kierowcy wyścigowego Karla Foitka, który pozostał jej właścicielem do 1972 roku. Wtedy auto odkupił John Middleton z Lake Forest w stanie Illinois i nie rozstawał się z nim przez 40 lat. Trzeci posiadacz zlecił naprawę Miury ekspertowi Lamborghini w USA, a jego obecny właściciel zakupił pojazd w październiku 2018 roku.

Kolejnym pretendentem do nagrody jest 1968 Miura P400, należąca do Jona i Kim Shirley ze stanu Waszyngton, USA. To 101 Miura P400 o podwoziu z numerem 3303. Auto z fabryki wyjechało w lutym 1968 roku i niezwłocznie dostarczono je do pierwszego właściciela – Mohammada Reza Pahlaviego. Na specjalne życzenie klienta samochód został wyposażony w chromowany zderzak przedni, specjalną kierownicę i kilka innych kosmetycznych zmian. Znany jest fakt, że Mohammad odebrał dostawę Miury, wyposażonej w specjalne opony z kolcami, podczas zimy w swoim domu w St. Moritz. Ostatni szachinszach Iranu sprzedał Miurę tuż przed swoim upadkiem podczas irańskiej rewolucji w 1979. Wkrótce samochód skonfiskowano przez rząd Ajatollaha Chomeiniego nim został wywieziony z kraju. Ostatecznie auto trafiło do obecnego właściciela na początku 2019 roku, po renowacji przeprowadzonej rok wcześniej.

Trzecim kandydatem jest 1968 Miura P400 należąca do The Kaiser Collection z miejscowości Vaduz, Liechtenstein. Auto o numerze podwozia 3586 to prawdziwa gwiazda filmowa – wystąpiła w scenie otwarcia w filmie The Italian Job, który premierę miał 2 czerwca 1969 roku. Pojazd wybrany przez kierownictwo produkcji Paramount miał zastąpić uszkodzoną Miurę o tym samym kolorze. Ten konkretny egzemplarz przetrwał bez szwanku i został zwrócony dealerowi Zani, a następnie dostarczony pierwszemu włoskiemu właścicielowi 2 lipca 1968. Lamborghini w 2019 roku poddano renowacji w Lamborghini Polo Storico.

Czwarta w kolejności jest Miura P400 SV z 1972, należąca do Jeana Todta z Paryża. Egzemplarz o numerze podwozia 3673 jest jednym ze 150 sztuk SV. Jego właścicielem był kapitan Arthur Mechin, były pilot brytyjskich sił powietrznych, który stacjonował w Południowej Afryce. Auto sprzedał w 2001 roku legendarnemu kierowcy rajdowemu, szefowi Ferrari F1, prezydentowi FIA, właścicielowi tego pojazdu do dziś. W 2018 Jean zlecił pełne odrestaurowanie samochodu w Lamborghini Polo Storico.

Niemniej wyjątkowa jest Miura SVR 1968/1975, należąca do Shinji Takei z Japonii. Auto o numerze podwozia 3781 jest unikatowym samochodem, który w 1975 roku, po 18 miesiącach pracy, „przepoczwarzył” się z Miury S w SVR. Modernizacji dokonano na życzenie Heinza Stebera z Niemiec. To właśnie on zażyczył sobie specjalnej, wyścigowej wersji tego auta. Następnie samochód trafił do japońskiego kolekcjonera, który go odsprzedał obecnemu właścicielowi w 2016 roku. Auto przeszło kompletną renowację w Lamborghini Polo Storico.

Co ciekawe, już wkrótce na aukcję RM Sotheby’s zostanie wystawiona Miura P400 S, znaleziona w niemieckiej stodole. Auto o numerze podwozia 4245 pierwotnie zakupione w 1971 roku przez Waltera Beckera z niemieckiej miejscowości Nürnberg, została sprzedana kierowcy wyścigowemu Hansowi Peterowi Weberowi, który pozostał jej właścicielem aż do czasu swojej śmierci w 2015. Pojazd przejechał zaledwie 29 020 km. Eksperci szacują, że jego cena w trakcie licytacji może sięgnąć nawet 1,2 miliona dolarów, czyli ponad 4 500 000 zł.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

 

Poprzedni wpis
Maserati bez zysków aż do rozpoczęcia ofensywy w 2020
Następny wpis
Ferrari 488 Pista po tuningu Noviteca. Ma 802 KM

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

Na 59. Pebble Beach Concours d’Elegance zostanie wyłoniona najpiękniejsza Miura