Valtteri Bottas, kierowca Formuły 1 i przyszły właściciel nowej i spersonalizowanej Alfy Romeo 33 Stradale, spędził intensywny i wciągający dzień z zespołem inżynierów włoskiej marki na poligonie Balocco Proving Ground (w prowincji Vercelli), testując „prototyp 00” nowego samochodu zbudowanego na zamówienie.
Po zakończeniu sesji testowej Valtteri Bottas nie szczędził chwalebnych słów pod adresem 33 Stradale:
Możliwość przetestowania 33 Stradale była wyjątkowym momentem. Mam nadzieję, że moje opinie przydadzą się doświadczonemu zespołowi Alfy Romeo do ostatecznego dostrojenia. Konfigurowanie mojego osobistego samochodu z „bottega Alfa Romeo” było wciągające i ekscytujące, a testowanie go dzisiaj – naprawdę ekscytujące. Pozostaje mi tylko czekać, aż mój egzemplarz 33 Stradale będzie gotowy! Jestem bardzo zadowolony z testów. Dzisiejsze doświadczenie jest bliskie perfekcji, co dla mnie oznacza całkowitą symbiozę z samochodem. Samochód natychmiast daje ci poczucie kontroli: jest niezwykle responsywny, precyzyjny. Wrażenia z jazdy są niezwykłe – to, co dzieje się z autem jest łatwe i przewidywalne. Z pewnością nie trzeba być kierowcą F1, aby tego doświadczyć. Co więcej, jego dźwięk otacza kabinę pasażerską i jest charakterystyczny dla Alfy Romeo.
Jedynym możliwym miejscem dla tego wydarzenia był tor Alfy Romeo na poligonie Balocco Proving Ground – kultowe miejsce, które od 1962 roku służyło do rozwoju i przygotowania samochodów wyścigowych o najwyższych osiągach (Autodelta), rywalizujących w międzynarodowych zawodach F1, DTM i Super Turismo.
Zespół inżynierów Alfy Romeo zarządzał całą sesją, poddając fińskiego kierowcę specyficznym testom przy średnich i dużych prędkościach, koncentrując się na stabilności, układzie hamulcowym i prowadzeniu na drodze. Z drugiej strony dynamiczny cel projektu od samego początku jest niezwykle ambitny, a mianowicie zaoferowanie najlepszych wrażeń z jazdy w klasie.
Sesja testowa rozpoczęła się od pierwszego okrążenia rozpoznawczego na pokładzie Giulii GTAm, aby dać Valtteriemu możliwość zapoznania się z konfiguracją nawierzchni toru. Warto wspomnieć, że fiński kierowca w zeszłym roku zakupił jeden z pięciuset modeli Giulii GTAm – wyczynowego samochodu, w którym zastosowano ultralekkie materiały i potężny silnik 2.9 V6 Bi-Turbo o mocy 540 KM. Wraz z zakupem 33 Stradale stał się członkiem nielicznego „Klubu 33”, wzmacniając więź z marką i demonstrując swoją pasję oraz oddanie wartościom, jakie przyświecają Alfie Romeo.
Kierowca F1 zasiadł następnie za kierownicą modelu 33 Stradale, który natychmiast opisał jako intuicyjny i przewidywalny w swoim zachowaniu. Pierwszy test został przeprowadzony przy umiarkowanej prędkości, co dało mu możliwość oceny precyzji układu kierowniczego i hamulcowego, a także charakterystycznego prowadzenia będącego rezultatem zastosowania sztywnego nadwozia, sportowo zestrojonego zawieszenia i lekkich materiałów. Kierowca F1 szczególnie docenił minimalizm wnętrza, który pozwala czerpać pełnymi garściami doświadczeń z jazdy.
Na późniejszym etapie Valtteri stopniowo zwiększał prędkość, aby przetestować jego zachowanie w bardziej ekstremalnych warunkach. Model 33 Stradale jest wyposażony w 3-litrowy silnik V6 twin-turbo o mocy ponad 630 KM, ośmiobiegową skrzynię biegów DCT, napęd na tylne koła i elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Nowy silnik, będący ewolucją V6, który był już obecny w samochodach włoskiej marki o najwyższych osiągach (Quadrifoglio i Q), jest zamontowany wzdłużnie centralnie i umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 333 km/h, przyspieszając od 0 do 100 km/h w mniej niż trzy sekundy.
Dostępne są dwa tryby jazdy, które można aktywować za pomocą przełącznika na tunelu środkowym: Strada (Droga) i Pista (Tor). Pierwszy z nich, ustawiony jako wartość domyślna po uruchomieniu silnika, zapewnia komfort i przyjemność z jazdy: płynne dostarczanie mocy, zwykłą czułość pedałów, miękkie zawieszenie, płynną zmianę przełożeń i aktywne zawory wydechowe otwarte tylko powyżej 5000 obr./min. Alternatywnie, w trybie Pista kierowca wybiera jazdę pełną adrenaliny: moc osiąga maksimum, reakcje na każde muśnięcie gazu jest bardziej gwałtowne, zawieszenie się usztywnia, skrzynia biegów szybciej żongluje przełożeniami, zaś o doznania dźwiękowe dbają aktywne zawory wydechowe.
Na ostatnim etapie testu Valtteri Bottas zmierzył się z torem Balocco, wybierając tryb Pista, w którym 33 Stradale wyraża swój pełny potencjał. Po wyłączeniu systemu kontroli trakcji, Valtteri był w stanie wykrzesać jeszcze więcej z 33 Stradale wciąż ciesząc się łatwym i przewidywalnym zachowaniem, pomimo jazdy na granicy przyczepności. Cieszył się również autentyczną i mechaniczną symfonią, potęgującą emocje z jazdy. Aktywne zawieszenie również odegrało kluczową rolę w teście przeprowadzonym przez fińskiego kierowcę, oferując świetne połączenie komfortu i osiągów.
Na koniec Bottas pochwalił precyzję i zdolność hamulców do dostosowywania się do różnych trybów jazdy, zapewniając doskonałą kontrolę nawet podczas jazdy torowej. Od naciśnięcia hamulca przy prędkości 100 km/h do zatrzymania się, 33 Stradale potrzebuje dystansu nie większego niż 33 metry, co jest także zasługą systemu Romeo Brake-By-Wire, kontrolującego ciśnienie hamowania, jak i zapewniającego wyczucie za pomocą pedału hamulca. Wyprodukowane przez Brembo dla Alfy Romeo hamulce węglowo-ceramiczne gwarantują wysoką wydajność i zapewniają oczekiwane zachowanie nawet, gdy są poddane ciągłej pracy przy wysokich temperaturach. Z przodu i z tyłu znajdziemy tarcze wentylowane i perforowane, z sześciotłoczkowym zaciskiem monoblokowym z aluminium z przodu i czterotłoczkowym systemem z tyłu.
Po zakończeniu testów 33 Stradale zespół Alfa Romeo udostępnił Valtteriemu Bottasowi do przetestowania zupełnie nowego i w pełni elektrycznego Juniora 280 Veloce.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment