1000 Miglia, nazywany przez Enzo Ferrariego „najpiękniejszym wyścigiem świata”, powraca w swojej 43. edycji. Od 17 do 21 czerwca ponad 400 klasycznych samochodów przemierzy trasę Brescia-Rzym-Brescia. W tegorocznym wydarzeniu wezmą udział pojazdy z 29 krajów, w tym aż 18 modeli Alfa Romeo wśród 127 przedwojennych maszyn. To nie tylko rywalizacja, ale również podróż przez historię motoryzacji i włoską tożsamość.
Wśród uczestników nie mogło zabraknąć trzech ikon, które na zawsze zapisały się w historii włoskich dróg i torów. Dzięki wsparciu Stellantis Heritage na trasie pojawią się legendarne modele Alfa Romeo 1900 Super Sprint (1956), Fiat 600 (1955) oraz Maserati A6 GCS/53 (1953). Każdy z tych pojazdów niesie ze sobą bogatą historię, a ich obecność stanowi hołd zarówno dla dawnych wyścigów, jak i twórców, którzy je zaprojektowali.
Alfa Romeo 1900 Super Sprint to kwintesencja sportowej elegancji lat 50. XX wieku. Auto nazywane było „samochodem rodzinnym, który wygrywa wyścigi”, a jego dwulitrowy silnik z dwoma wałkami rozrządu dostarczał 115 KM przy 5500 obr./min. Model pochodzi z Museo Storico Alfa Romeo w Arese i był ulubieńcem tzw. kierowców-dżentelmenów. Karoserię tego konkretnego egzemplarza zaprojektowało studio Touring, które między 1955 a 1958 rokiem stworzyło 858 egzemplarzy tego modelu. Jak podkreślają organizatorzy, „w tym roku za kierownicą zasiądzie wyjątkowy zespół, którego nazwiska zostaną ogłoszone w najbliższych dniach”.
Z kolei Fiat 600 z 1955 roku, prezentowany w oryginalnym, błękitnym kolorze, został wypożyczony z Centro Storico Fiat w Turynie i uświetni jubileusz 70-lecia tego kultowego modelu. Za kierownicą usiądzie żeńska załoga: Laura Confalonieri z Ruoteclassiche i dziennikarka Valentina Menassi. Ten niewielki pojazd odegrał ogromną rolę w powojennej odbudowie Włoch – był symbolem mobilności dla mas i sukcesu gospodarczego lat 60. Fiat 600 powstał z myślą o dostępności – prosty, oszczędny, ale genialny technicznie. Stworzony przez Dante Giacosę, silnik Tipo 100 o pojemności 633 cm³ i mocy 21,5 KM, w połączeniu z tylnym napędem i niezależnym zawieszeniem, zapewniał świetne osiągi w przystępnej cenie. Do dziś zachwyca prostotą konstrukcji i przemyślanymi detalami. Łącznie wyprodukowano ponad 4,9 miliona egzemplarzy.
Maserati A6 GCS/53 z 1953 roku, znane także jako Sport 2000, to natomiast samochód o wyjątkowo bogatej karierze wyścigowej. Egzemplarz o numerze podwozia 2043 startował w pięciu kolejnych edycjach oryginalnej 1000 Miglia, od 1953 do 1957 roku – co czyni go prawdopodobnie najczęściej uczestniczącym Maserati w tym historycznym rajdzie. Samochód, obecnie poddawany procesowi certyfikacji przez Maserati Classiche, należał niegdyś do słynnych kierowców, w tym samego Luigiego Musso. Dziś model ten pochodzi z prywatnej kolekcji, ale udział w rajdzie odbywa się przy pełnym wsparciu technicznym marki.
Na trasie 1000 Miglia pojawią się również nowoczesne modele wspierające klasyczne maszyny. Alfa Romeo zaprezentuje limitowaną edycję Giulia Quadrifoglio Super Sport, stworzoną na cześć pierwszego zwycięstwa marki w 1000 Miglia. Zobaczymy też Tonale – pierwszego SUV-a hybrydowego Alfy – oraz ekskluzywną Nuova 33 Stradale. Fiat wystawi hybrydową wersję nowej 600-tki z automatyczną skrzynią biegów, a Abarth zaprezentuje swój najmocniejszy jak dotąd model: 600e o mocy 280 KM.
Nie zabraknie także przedstawicieli Maserati: GranTurismo Trofeo, Grecale Trofeo i nowego GranCabrio 490 – ten ostatni pokieruje dyrektor magazynu Quattroruote, Gian Luca Pellegrini. Wszystkie te samochody będą nosić specjalne barwy upamiętniające nadchodzące obchody 100-lecia obecności Maserati w motorsporcie.
Cztery osoby z różnych krajów pracujące w Stellantis, zostały wybrane w wewnętrznym konkursie, by dokumentować przebieg rajdu jako oficjalna ekipa reporterska. Przemierzą trasę w nowoczesnych pojazdach wspierających: Fiacie 600 Hybrid oraz Alfie Romeo Junior Q4 Hybrid, codziennie dzieląc się relacjami z wydarzenia.
Warto dodać, że 2025 to również jubileusz dla Alfy Romeo – mija dokładnie 95 lat od zwycięstwa Tazia Nuvolariego i Giovanniego Battisty Guidottiego za kierownicą Alfy Romeo 6C 1750. Było to pierwsze zwycięstwo w 1000 Miglia z prędkością średnią 100 km/h na nieutwardzonych drogach – wyczyn, który na zawsze zmienił oblicze wyścigów samochodowych.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment