19 listopada 2021 roku we francuskim Le Castellet sprzedano Bizzarrini 5300 GT Stradę za 680 000 euro. Aukcję The Guikas Collection zorganizował RM Sotheby’s.
Giotto Bizzarrini to były dyrektor Ferrari i niezależny projektant. Ponadto Bizzarrini współpracował z Lamborghini nad legendarnym V12, oraz z firmą Iso, dla której opracowywał motocykle i samochody. Jednym z jego pierwszych projektów było Grifo, oparte na skróconym podwoziu Iso Rivolty, z zachowaniem oryginalnego układu jezdnego. Bizzarrini dostrzegł potencjał w Grifo i uzyskał pozwolenie od prezesa Iso, Renzo Rivolty, na produkcję wyczynowej wersji pod własnym nazwiskiem. Nazwano ją Bizzarrini 5300 GT Strada i była dostępna dla szerzszej publiczności od 1964 roku.
Bizzarrini 5300 GT Strada był wyposażony w niezależne przednie zawieszenie, tylną oś firmy de Dion, hamulce tarczowe Dunlop na czterech kołach oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Wczesne egzemplarze były napędzane 5,4-litrowym silnikiem Chevroleta typu small block V8, zasilanym paliwem przez trzy gaźniki Webera, późniejsze wersje były wyposażone w 7-litrowy silnik i gaźnik Holleya. Strada produkowała 365 koni mechanicznych i 385 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pojazd był w stanie osiągnąć 100 km/h w mniej niż siedem sekund i rozpędzić się do prędkości maksymalnej 280 km/h.
Ta konkretna Strada została po raz pierwszy zarejestrowana w amerykańskim Maryland 8 maja 1968 roku przez Jamesa Petersa, który zapłacił za ten pojazd 35 000 dolarów. To było ponad dwa razy tyle, co standardowe GT Ferrari. W kwietniu 1990 roku podwozie o numerze IA30309 zostało zakupione przez Hervé Ogliastro, który wysłał samochód do Salvatore Diomante – dawniej odpowiedzialnego za prowadzenie fabryki Bizzarrini – w celu przeprowadzenia pełnej renowacji. W 1997 r. Bizzarrini zakończył gruntowną renowację i został wystawiony podczas Bagatelle Concours D’élegance. Ogliastro pozostał właścicielem auta przez 27 lat, sprzedając je w 2017 roku, kiedy to nabył je Guikas.
Dwukrotnie specjalista od Bizzarrini, Jack Koobs de Hartog, dokonał oględzin tego samochodu. Jego raport z marca 2017 r. potwierdza autentyczność. Kopie raportów, jak również kopie faktur serwisowych z lat 1991-2004, zostały dołączone do przedmiotu aukcyjnego.
W ramach The Guikas Collection sprzedano takie pojazdy, jak m.in.: Lamborghini Countach LP400, Maserati Mexico 4.7 coupe by Vignale, Alfa Romeo 1750 Spider Veloce, Ferrari 250 GT Berlinetta Competizione by Pinin Farina, Ferrari 456M GT, Ferrari 360 Challenge, Autobianchi 500 Giardinierę i Maserati Ghibli SS 4.9 Coupe by Ghia, Maserati Ghibli 4.7 Spyder by Ghia i FerrariF430 GTC.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: RM Sotheby’s
No Comment