fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Maserati świętuje 60-lecie 5000 GT

Maserati świętuje 60-lecie 5000 GT

Podczas Turin Motor Show w 1959 roku zaprezentowano dwudrzwiowe 2+2 coupe, które z miejsca stało się niekwestionowaną gwiazdą tego wydarzenia.

Włoska marka obchodzi rocznicę debiutu niezwykłego modelu, zbudowanego na specjalne zamówienie szacha Persji Reza Pahlaviego. Powstały zaledwie 34 egzemplarze tego modelu. Wszystkie wyjechały z fabryki Viale Ciro Menotti w Modenie, a za ich ostateczny wygląd odpowiadali najlepsi włoscy producenci nadwozi w tamtym okresie.

Reza Pahlavi, ówczesny szach Persji i wielki entuzjasta samochodów sportowych, testował 3500 GT pod koniec 1958 roku i był nim zachwycony. Zażądał jednak lepszych osiągów, a Giulio Alfieri, ówczesny dyrektor techniczny Maserati, zdał sobie sprawę, że samochód będzie musiał zostać całkowicie przeprojektowany, aby sprostać wymaganiom prestiżowego klienta.

Narodził się w ten sposób projekt AM103, którego owocem był całkowicie nowy samochód zamiast prostych modyfikacji w celu sprostania oczekiwaniom klienta. Serce auta stanowił silnik V8 450S o zwiększonej do blisko 5 litrów pojemności. Z tak wielkiego silnika inżynierom udało się wykrzesać potężną moc 340 KM, osiąganą przy 5800 obr./min. Czterobiegowa przekładnia ręczna przekazywała moment obrotowy na tylną oś. Pojazd legitymował się rozstawem osi 2600 mm i masą własną 1500 kilogramów. Prędkość maksymalna wynosiła 270 km/h. 

HyperFocal: 0

Samochód, którego pierwsze nadwozie zbudowała Carrozzeria Touring, został wprowadzony na Turin Motor Show w 1959 roku i otrzymał przydomek Shah of Persia na cześć wyjątkowego klienta. W następnym roku 5000 GT zostało wystawione na stoisku na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie. Auto nieco się różniło od tego, zaprezentowanego rok wcześniej, głównie za sprawą zmian w silniku. 

O wielkim sukcesie modelu 5000 GT świadczy fakt, że niemal wszyscy czołowi włoscy coachbuilderzy stworzyli dedykowane nadwozia – Allemano, Pininfarina, Monterosa, Ghia, Bertone, Frua, nie wspominając o Michelottim dla Vignale

Firma Maserati potwierdziła swoją zdolność do stworzenia prestiżowego produktu, ekskluzywnego, funkcjonalnego, komfortowego i szybkiego. To był samochód dla prawdziwych VIP-ów. Ze względu na swój wyjątkowy charakter i wysoki koszt całkowita liczba wyprodukowanych egzemplarzy została ograniczona do 34 sztuk. 

Włoski producent samochodów niedawno zakończył produkcję komfortowego i bardzo szybkiego coupe – GranTurismo. Już jest szykowany następca, o czym świadczy fakt, że zakamuflowany egzemplarz można było spotkać na ulicach Modeny.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Poprzedni wpis
Charles zakończył ostatni wyścig sezonu na podium
Następny wpis
Fiat 500L – czy zmieniliśmy zdanie?

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

Maserati świętuje 60-lecie 5000 GT