Założyciel Pagani powiedział, że firma pracowała nad hybrydowym V8, ale klienci go nie chcieli. Tymczasem najnowszy model z gamy – Utopia – wciąż zachował 6-litrowe, podwójnie turbodoładowane V12 wolne od jakiejkolwiek hybrydyzacji.
Z wyjątkami takimi, jak Gordon Murray T.50 i Koenigsegg Jesko, większość samochodów konkurujących w podobnym segmencie hipersamochodów, co Utopia, to obecnie hybrydy. Należą do nich Aston Martin Valkyrie i nowe Bugatti Tourbillon, z których oba wyposażone są w silniki wolnossące o dużej pojemności, ale uzupełnione silnikami elektrycznymi.
Niektórzy uważają, że rozwiązania te łączą w sobie najlepsze cechy obu światów, poprawiając osiągi i wydajność. Pagani ma odmienne zdanie i zwraca uwagę na stwarzane problemy:
W rzeczywistości nikt nie jest zainteresowany samochodem hybrydowym. Mam hybrydy w swojej kolekcji; mam Porsche 918 i kilka innych. Ale kiedy przychodzi czas na przejażdżkę Porsche, biorę moje 911 R lub Carrerę GT. Nasi klienci myślą podobnie. Wierzę, że jeśli zapytasz ludzi, większość z nich powie, że hybryda jest czymś niezwykłym, ponieważ ma wszystkie problemy samochodu elektrycznego i wszystkie problemy samochodu spalinowego – wraz z wyższymi kosztami rozwoju i utrzymania.
Pagani poważnie zastanawiało się w przeszłości nad silnikiem hybrydowym i pojazdem w pełni elektrycznym, ale jeszcze nie nadszedł odpowiedni czas. Według Horacio niewielki rozmiar firmy oznacza, że nie może sobie pozwolić na zbudowanie czegoś, czego klienci nie chcą kupować. Nie może też polegać na dużej firmie macierzystej, która dostarczałaby jej nowych technologii. Pagani wspomniał o tym, że rozważano zastosowanie hybrydowego V8:
Rozważano hybrydowe V8, ale samochód był po prostu zbyt ciężki – 400 lub 500 kilogramów więcej, a nasi klienci nie chcieli mieć z tym nic wspólnego. Musimy budować to, co klient chce od nas kupić. W 2017 roku stworzyliśmy zespół do pracy nad pojazdem elektrycznym. Cała ekipa była skupiona i podekscytowana – w tym ja – i zdefiniowaliśmy koncepcję tego samochodu oraz nawiązaliśmy współpracę z Mercedes-AMG i innymi partnerami. Rozpoczęliśmy nawet współpracę z firmą Lucid, która dysponuje doskonałą technologią w świecie pojazdów elektrycznych. Ale potem stało się to, co się stało: klienci nie byli zainteresowani.
Włoska firma nie spieszy się z porzuceniem V12. 6-litrowy silnik twin-turbo w Utopii ma homologację do 2031 roku.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment