fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Historia Alfa Romeo 1945-1987

Historia Alfa Romeo 1945-1987

Nazwa i początki

Alfa jest skrótem nazwy Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, fabryki która powstała z filii spółki Darracq w Portello, przedmieściach Mediolanu. Darracq była jedną z pierwszych firm produkujących samochody. Założona została w 1897 roku w Suresnes we Francji przez Aleksandra Darracq, miała swoje filie w Wielkiej Brytanii, Niemczech i we Włoszech.

W 1909 roku z włoskiej filii utworzono firmę A.L.F.A. W 1915 roku fabrykę kupił przemysłowiec Nicola Romeo, w skutek czego, po I wojnie światowej, zmienił nazwę swojej firmy na Alfa Romeo. Prócz zmiany nazwy zmieniła się także sytuacja zakładu – na lepsze. Nowa nazwa Alfa Romeo stała się symbolem cieszących się powodzeniem samochodów sportowych.

Zaraz po zakończeniu I wojny światowej fabryka włączyła się do wyścigów samochodowych, będących wówczas gwarancją najlepszej reklamy. Dzięki doskonałym konstrukcjom oraz wybitnym zawodnikom samochody AR odniosły wiele sukcesów w wyścigach ówczesnej ery. Od 1924 roku firma wysyłała na wyścigi samochody z doładowanymi silnikami, a zdobyte doświadczenia umożliwiły jej wybudowanie sprężarek również do seryjnych samochodów 6-cylindrowych. Wspaniały model 1750 i udany 2300 wprowadziły AR w lata trzydzieste. Wtedy to Alfa Romeo opanowała całkowicie trasy wyścigowe.

Niestety, w 1933 roku fabryka z przyczyn finansowych zrezygnowała z udziału w zawodach. Nowe modele oddała do dyspozycji swemu byłemu zawodnikowi Enzo Ferrariemu, który wkrótce potem założył w Modenie… Scuderia Ferrari.

Historia Logo

Logo Alfa Romeo to okrągła tarcza podzielona pionowo na dwa półkoliste pola i otoczona pierścieniem w kolorze niebieskim. W roku 1910, gdy firma rozpoczęła samodzielną działalność, w otoku umieszczono napis ALFA MILANO oraz ozdobne węzły w kształcie ósemek. W obu polach znalazły się elementy herbu Mediolanu i Lombardii: w lewym czerwony krzyż w polu białym (Krzyż Św. Jerzego), w prawym: zielony, ukoronowany wąż na jasnoniebieskim tle, połykający Saracena. Krzyż symbolizował bohaterski czyn rycerza mediolańskiego Giovanniego da Rho podczas pierwszych wypraw krzyżowych w XI wieku: był on pierwszym, który wspiął się na mury bronionej Jerozolimy i zatknął na szczycie chrześcijański krzyż. Umieszczony w polu prawym wąż był herbem Ottone Viscontiego, protoplasty wielkiego rodu Viscontich, władców Mediolanu w dobie renesansu. Legenda zapisuje wśród jego zasług wojennych pokonanie w pojedynku niewiernego, na którego tarczy widniał wąż pożerający człowieka. Ottone przejął ten wizerunek jako swój herb, włączony następnie do herbu miejskiego i symbolizujący potęgę i osiągnięcia Mediolanu.

Zgodnie z inną legendą, gdy w 1002 roku arcybiskup Arnulf II wyruszał w imieniu cesarza do Konstantynopola, zabrał w charakterze upominku olbrzymiego węża z brązu, symbol szczęścia. A kiedy w 94 lata później 9 tysięcy Mediolańczyków ruszyło na wyprawę do Ziemi Świętej, arcybiskup Arnulf III dał im na drogę herb w postaci niebieskiego węża na białym tle. Gdy mediolańscy krzyżowcy wracali z krucjaty do kraju, na znak zwycięstwa domalowali czerwonego Saracena wetkniętego w pysk węża.

Po przejęciu firmy ALFA przez Nicola Romeo w roku 1915 jej nazwa i napis na otoku zmieniły się na Alfa Romeo; w 1925 r. tarczę dodatkowo obwiedziono srebrnym wieńcem laurowym z repusowanej stali, dla upamiętnienia zdobycia przez AR pierwszego mistrzostwa Świata. Gdy ustrój Włoch zmienił się z monarchii na republikę, z otoku usunięto węzły dynastii sabaudzkiej, a w 1972 r., w związku z otwarciem drugiej fabryki AR pod Neapolem, znikł także napis Milano. W roku 1981 zrezygnowano z wieńca.

Historia AR 1945-1987

Poniższy tekst jest próbą opisania historii firmy Alfa Romeo w latach od zakończenia II wojny światowej do przejęcia przez koncern FIAT w 1987 r.

Autor starał się nie powtarzać informacji zawartych w osobnych tekstach o poszczególnych modelach lub podać je jedynie skrótowo. Dlatego bardziej wnikliwie omawia okres do 1967 r., poprzestając na krótkim zasygnalizowaniu modeli powstających później

Grzegorz Grątkowski

Previous post
Poznań Motor Show 2017
Next post
TOD'S – legendarne buty do jazdy autem

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
SHARE

Historia Alfa Romeo 1945-1987