fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

28 kwietnia minęło 105 lat od narodzin Ferruccio Lamborghiniego

28 kwietnia minęło 105 lat od narodzin Ferruccio Lamborghiniego

Automobili Lamborghini świętuje 105. rocznicę urodzin swojego założyciela Ferruccio Lamborghiniego. Ferruccio odegrał kluczową rolę w historii firmy, nie tylko dzięki założeniu jej w 1963 roku. To on zainspirował swoją markę do opracowania najbardziej kultowych modeli, w tym Miury i Countacha.

Kiedy Lamborghini sprzedał firmę w latach 1973-1974, stała się ona już jednym z najbardziej utytułowanych i podziwianych producentów na świecie i zachowała jego dziedzictwo ciągłych innowacji i nowych wyzwań, które do dziś wyróżniają włoską markę z Sant’Agata Bolognese.

Ferruccio Lamborghini urodził się w Renazzo, wiosce w gminie Cento (prowincja Ferrara), 28 kwietnia 1916 roku. Był najstarszym synem rolników Antonio i Eveliny Lamborghinich, a jego los wydawał się być przesądzony, ponieważ tradycja nakazywała, aby najstarszy syn odziedziczył rodzinną farmę. Młodego Ferruccio bardziej od ziemi pociągała jednak mechanika i już od najmłodszych lat wolał spędzać popołudnia w warsztacie na farmie. 

Ferruccio był silny, wytrwały i przekonany do własnych pomysłów. Jeszcze jako chłopiec zdołał zatrudnić się w najlepszym warsztacie mechanicznym w Bolonii, gdzie wreszcie udało mu się odkryć wszystkie tajniki mechaniki. W momencie wybuchu II Wojny Światowej już jako doświadczony i ceniony mechanik został powołany i przydzielony do 50. mieszanej floty motorowej stacjonującej na Rodos, która zajmowała się konserwacją wszystkich pojazdów wojskowych obecnych na wyspie, w tym ciężarówek z silnikiem diesla i ciągników używanych do holowania samolotów. Zmienne losy wojny sprawiły, że Ferruccio z powodzeniem naprawiał (a czasem także psuł, jak później wspominał) pojazdy należące do Włochów, Niemców i Brytyjczyków. To właśnie na Rodos, tuż po zakończeniu wojny, otworzył swoją pierwszą firmę: mały warsztat mechaniczny.

W 1946 roku wrócił do Włoch i korzystając z zachęt wprowadzonych w celu wsparcia ożywienia gospodarczego, otworzył w Cento warsztat mechaniczny, w którym naprawiał pojazdy i budował małe auta użytkowe. Podczas pracy w warsztacie kryzys dotknął miejscowe rolnictwo i wracając myślami do traktorów, które naprawiał na Rodos, Ferruccio Lamborghini wpadł na pomysł, by zbudować niedrogie ciągniki rolnicze dostępne dla właścicieli małych gospodarstw, wykorzystując części starych pojazdów wojskowych. 

ferruccio lamborghini foto storiche

Pierwszą przeróbką była ciężarówka Morris, w której Ferruccio oprócz głównych modyfikacji zastosował parownik paliwa własnego wynalazku. Został on zaprezentowany 3 lutego 1948 roku podczas święta patrona miasta Cento. Sprzedał ich jedenaście. To właśnie ten sukces sprawił, że stał się przedsiębiorcą. Zadłużył się w banku, by kupić 1000 silników firmy Morris. Postawił wszystko na jedną kartę – farma była zabezpieczeniem transakcji.

W 1963 roku Ferruccio Lamborghini, zaliczany już do najważniejszych przemysłowców we Włoszech, postanowił zbudować najlepsze na świecie samochody typu grand touring. Tym samym pojawiła się potrzeba znalezienia odpowiedniego logo, które oddawało ich charakter. Do tej pory jego ciągniki pod nazwą Lamborghini miały bardzo prosty srebrny emblemat: trójkąt z literami FLC (Ferruccio Lamborghini Cento). Skontaktował się więc ze znanym lokalnym grafikiem Paolo Rambaldim, który zapytał go, jakie cechy osobiste według niego posiada. Stwierdził: Jestem silny i uparty jak byk, co było też symbolicznym nawiązaniem do jego znaku zodiaku. 

Innowacyjności i ciekawość techniczna pozostawały znakiem rozpoznawczym Lamborghiniego i ludzi, często najlepszych inżynierów na świecie, którzy go otaczali. Miura z 1966 roku napisała na nowo historię Grand Touring, zmuszając testujących ją dziennikarzy do wymyślenia nowego słowa na jej określenie: supersamochód. Countach, który powstał jako prototyp w 1971 roku, był tak przełomowy, że nie zdążył się zestarzeć w 1990 roku, będąc 17 lat w produkcji. Po wyprodukowaniu 1999 sztuk został zastąpiony przez Diablo.

Ferruccio od lat nie jest już w firmie, ale jego duch pozostał opierając się na przekonaniu, że nawet to, co najlepsze, można jeszcze ulepszyć. W ostatnich latach sporo się zmieniło – w 2018 roku zadebiutował Urus: pierwszy super SUV, który otworzył nowy rynek. W 2020 roku pojawił się Sián: pierwsze hybrydowe Lamborghini, 12-cylindrowy samochód wykorzystujący superkondensatory do przechowywania i uwalniania energii elektrycznej w najszybszy i najbardziej wydajny sposób. Ferruccio, który zmarł 20 lutego 1993 roku, z pewnością byłby dumny.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Previous post
Ferrari spróbuje pobić rekord Guinnessa na trasie Rzym-Nordkapp
Next post
Muzeum w Sant'Agata Bolognese otwarte z nową wystawą „Future is our legacy”

No Comment

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
SHARE

28 kwietnia minęło 105 lat od narodzin Ferruccio Lamborghiniego