Do premiery pierwszego nowego modelu Lancii pod skrzydłami Stellantis pozostał jeszcze ponad rok, ale włoska marka już pracuje nad trzema nowymi samochodami, z którymi ma nadzieję przypieczętować swoje wejście do segmentu premium. Zapowiedzią zmian jest zaprezentowane nowe logo, stanowiące także początek języka designerskiego, nazwanego „Pu+Ra” w nawiązaniu do słów pure (czysty) i radical (radykalny).
Podczas poniedziałkowego spotkania w ramach Lancia Design Day wypowiadał się m.in. Luca Napolitano, prezes Lancii:
Chcieliśmy pokazać, że Lancia może być wierna swoim korzeniom bez konieczności wyboru między byciem czystym a radykalnym, oferując oba te elementy dzięki naszemu językowi projektowemu Pu+Ra.
Jean-Pierre Ploue, szef działu projektowania Stellantis, wskazał na dwa samochody koncepcyjne Bertone (Lancię Stratos Zero z 1970 roku i Alfę Romeo Carabo z 1968 roku) jako źródła inspiracji. Zaprezentowana wizualizacja stanowi nawiązanie do Stratosa Zero. W obszarze słupków C ma nowe logo, zaś z tyłu widać okrągłe światła przywodzące na myśl te, znane z Lacii Stratos, która zadebiutowała na rynku w 1973 roku. Ploue stwierdził, że wszystkie te wyzywające i radykalne elementy znajdziemy w przyszłym Ypsilonie.
Trzy premiery do 2028 roku
Napolitano powiedział, że Lancia projektuje swoje trzy przyszłe modele jednocześnie, aby zapewnić maksymalną możliwą spójność wizualną z językiem projektowania Pu+Ra. Obecnie Lancia sprzedaje tylko jeden model w postaci Ypsilona i to wyłącznie na rodzimym włoskim rynku. Marka w szeregach Stellantis jest pozycjonowana jako premium, obok m.in. Alfy Romeo i DS-a.
Nowy Ypsilon pojawi się na początku 2024 roku jako pięciodrzwiowy mały samochód. Będzie to pierwsza w pełni elektryczna Lancia, jak również ostatnia oferująca wariant z silnikiem spalinowym. Kolejny model ma być średniej wielkości i pojawić się w 2026 roku – wewnętrznie jest określany jako Aurelia. Trzecia ma być Delta – powinna zostać zaprezentowana w okolicach 2028 roku.
Nowe logo Lancii zawiera flagę, koło (dla kierownicy) i lancę – ten ostatni element nawiązuje do nazwy marki, oznaczającej po włosku włócznię lub lancę. Wszystkie te elementy zostały wykorzystane w logo Lancii z 1929 roku (pierwsze logo pojawiło się w 1907 roku). Ta nowa interpretacja najbardziej przypomina wariant wprowadzony w 1957 roku.
Lancia wdraża 10-letni plan strategiczny Renaissance, w ramach którego po 2028 roku sprzedawane będą wyłącznie pojazdy w pełni elektryczne. Trzy nadchodzące modele pokryją 50% rynku, twierdzi marka. Firma obecnie rozbudowuje swoją sieć dealerską, aby dodać 100 dodatkowych salonów w Europie, koncentrując się na sprzedaży online i oczekiwanym agencyjnym modelu dystrybucji.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment