fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

40 lat temu pokazano pierwszą Pandę

40 lat temu pokazano pierwszą Pandę

W marcu 1980 roku podczas targów motoryzacyjnych Fiat na swoim stoisku zaprezentował Pandę. Za design odpowiedzialni byli Giorgetto Giugiaro i Aldo Mantovani. Od tamtej światowej premiery minęło ponad 40 lat.

Z założenia Panda miała być prosta, praktyczna oraz tania w zakupie i eksploatacji. Klientom to się spodobało – w zaledwie 2 miesiące od premiery złożono ponad 70 000 zamówień! Pod względem technicznym nowy model dzielił silniki i napęd z modelami 126 i 127. Z czasem producent dokonywał mechanicznych udoskonaleń, jednocześnie trzymając się pierwotnych założeń ograniczając się do prostych rozwiązań. 

Dwa lata po premierze Fiat pokazał Pandę 45 Super podczas targów w Paryżu. Auto oferowane było z opcjonalną 5-biegową skrzynią ręczną. Do tego wprowadzono nieznaczne zmiany stylistyczne, m.in. w osłonie chłodnicy. Rok później zadebiutował wariant 4×4, napędzany 1-litową jednostką o mocy 48 KM. To była rewolucja w segmencie – Panda była bowiem pierwszym samochodem w swojej klasie, który wyposażono w napęd 4WD. W 1984 roku rozszerzono gamę o nowe warianty wyposażenia, zaś pierwszego faceliftingu Panda doczekała się w styczniu 1986 roku. 

W 1990 roku Fiat przedstawił pionierską wersję w pełni elektrycznej Pandy. Producent miał ambicje zrewolucjonizowania koncepcji mobilności. Auto napędzała jednostka o mocy 19 KM, zasilana 12 akumulatorami ołowiowymi. Zasięg wynosił 100 km podczas podróży ze średnią prędkością 50 km/h, a czas ładowania trwał od 8 do 10 godzin, co jak na tamte czasy było nie lada osiągnięciem. Dwa lata później pokazano zmodernizowaną Elettrę o mocy 24 KM oraz wyposażoną w akumulatory niklowo-kadmowe. Pojazd był produkowany do 1998 roku. 

Na przestrzeni lat 1980-2003 wyprodukowano aż 4 491 000 egzemplarzy Fiata Pandy pierwszej generacji. W 2003 zadebiutowała druga generacja wytwarzana w polskiej fabryce w Tychach. Cykl produkcyjny tego modelu był niemal dwukrotnie krótszy i wyniósł 12 zamiast 23 lata. Za to w latach 2003-2012 udało się znaleźć kupców na 2 168 491 sztuk. Trzecia generacja została pokazana w 2011 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Auto zaprojektowane przez Centro Stile Fiat i produkowane w fabryce Pomigliano d’Arco we Włoszech do dziś cieszy się niemałą popularnością w swoim segmencie. Co ciekawe, nie tak dawno ten model doczekał się wariantu hybrydowego. Popularność Pandy może wynikać również z dobrych wyników w rankingach niezawodności

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Previous post
Giulia Q weźmie udział w Nürburgring 24h. To hołd w 110. rocznicę marki
Next post
Lamborghini SCV12 ma mieć większy docisk aerodynamiczny od aut klasy GT

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
SHARE

40 lat temu pokazano pierwszą Pandę