Podczas aukcji Goodwood Revival – organizowanej przez Bonhams w Goodwood 17. września 2022 roku – w drodze licytacji sprzedano za 120750 funtów Lancię Aurelię B20 GT 2500 Series IV Coupe z 1954 roku.
Pracę nad egzemplarzem B20-3271 rozpoczęto 23 lipca 1954 roku. Pojazd ukończono 23. września tego samego roku. Jako pierwsze dostarczono nadwozie Pininfariny (002303), wykończone w kolorze zielonym z wnętrzem z tkaniny w kolorze orzechowego brązu. B20GT został po raz pierwszy zarejestrowany na Lancia GB of Alperton, Middlesex, 23. listopada 1954 roku i zachowuje swoją oryginalną rejestrację – 5 CMY. Uważa się, że jest to jeden z zaledwie sześciu egzemplarzy B20 Series IV Aurelias dostarczonych do Wielkiej Brytanii. Całkowita sprzedaż coupé Serii I-VI na wyspach wyniosła zaledwie 25 sztuk, co świadczy o tym, jak droga była Aurelia w kontraście z porównywalnymi modelami Jaguara i Astona Martina.
B20-3271 została dostarczona jako nowa 1. grudnia 1954 r. do A B Blanch & Co z Wiltshire w Wielkiej Brytanii, a następnie była własnością: Blanch Lely z Wiltshire (od 11 stycznia 1964 r.), A McArthura, Beacon Motors, Davida Hayne’a, Johna Glena i Austina Wattsa.
W 1986 roku Lancia została zakupiona przez specjalistę od Maserati 250F i wyścigów historycznych Davida Sankey’a, który podjął się udokumentowanej, kompletnej renowacji, przy czym specjalista od Aurelii Tim Burrett, przebudował silnik, włączając w to wałki rozrządu Nardi. Samochód pozostał w jego posiadaniu przez 17 lat. 1. grudnia 2003 roku Aurelia została zakupiona na aukcji Bonhams w Olympii w Londynie przez znaną miłośniczkę Lancii Catherine Janssens. Konserwacja i serwisowanie nadal były powierzane Timowi Burrettowi.
Wydano FIVA ID i paszport FIA Regularité, a samochód wziął udział w Rallye Neige et Glace w 2004 i 2005 roku (3. miejsce w klasyfikacji generalnej). Brał również udział w 2007 Legend Boucles de Spa i Winter Marathon oraz 2009 Rallye Monte Carlo Historique. W październiku 2010 roku pojazd został sprzedany na aukcji w Londynie do Brian Classick & Co, przechodząc 22. grudnia 2011 roku w ręce do obecnych właścicieli.
W 2013 roku egzemplarz z numerami 5 CMY został przemalowany na oryginalny kolor Lancii przez wielokrotnie nagradzanych restauratorów Haslams of Bolton (UK). Samochód był konserwowany przez specjalistów od marki R&D Automotive Limited z Manchesteru, z częściami dostarczonymi przez Omicron Engineering Limited, w tym dokonano konwersji zapłonu MSD.
W sprzedaży znajdują się następujące elementy: Certyfikat FCA Heritage Classiche, folder i tabliczka, udokumentowany plik historii, oryginalna rama, torba na podnośnik i haftowany, dedykowany kryty pokrowiec na samochód.
Jako model o bardzo ograniczonej produkcji, Lancia Aurelia B20GT jest rzadkim samochodem, a oryginalne egzemplarze dostarczone do Wielkiej Brytanii, takie jak ten z serii IV, są jeszcze rzadsze. Opisywany jest oferowany z brytyjskiej prywatnej kolekcji pojazdów, wielokrotnie nagradzanych w konkursach włoskich samochodów rasowych i GT. Świeżo po przeglądzie i serwisowaniu przez specjalistów marki, którzy utrzymywali go przez ostatnią dekadę, ma certyfikat FCA Heritage Classiche (zdobyty w 7/18), paszportem FIVA i dokumentacją FIA Historic Regularité. Jest gotowy, aby cieszyć się nim na wielu wycieczkach, rajdach lub imprezach typu konkurs elegancji na całym świecie.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment