Stellantis nadal chce, aby do 2030 r. w Europie obowiązywało prawo umożliwiające sprzedaż wyłącznie pojazdów elektrycznych, ale dopóki tak się nie stanie, odpowiedzią są hybrydy.
Nabywcy preferują samochody hybrydowe. Stellantis podąża za tym trendem oferując aż 30 modeli hybrydowych w Europie do 2024 roku i obiecując sześć kolejnych premier do 2026 roku ze swoim portfolio składającym się z 14. marek.
Wszystkie modele hybrydowe Stellantis są wyposażone w zelektryfikowaną dwusprzęgłową skrzynię biegów (eDCT) i jednostkę elektryczną o mocy 29 KM. Energia jest przechowywana w 48-woltowym akumulatorze o pojemności 0,9 kWh, co daje zasięg do 1 km wyłącznie na napędzie elektrycznym. System mild-hybrid, choć nie tak wydajny, jak rozwiązanie w pełni hybrydowe, wykorzystuje odzyskowe energii z hamowania, aby zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin nawet o 20%, w zależności od modelu.
Oprócz tego, że są czystsze i bardziej oszczędne niż ich odpowiedniki zasilane wyłącznie benzyną, łagodne hybrydy są bardziej przystępne cenowo niż PHEV i BEV, co czyni je atrakcyjnymi z perspektywy klientów. Tym bardziej biorąc pod uwagę fakt, że Stellantis nie ma w swojej ofercie w pełni hybrydowych modeli.
Sébastien Jacquet, zastępca dyrektora ds. inżynierii w Stellantis, powiedział:
Mamy bardzo konkurencyjne rozwiązanie hybrydowe, które teraz rozwijamy dzięki naszej nowej technologii eDCT i wprowadzamy ją w szerokiej gamie modeli, dzięki czemu jest ona dostępna dla wielu klientów.
Według firmy sprzedaż modeli hybrydowych w Europie wzrosła o 41% od początku roku w 2024 r. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Stellantis ma nadzieję, że liczba ta wzrośnie jeszcze bardziej po rozszerzeniu oferty łagodnych hybryd. Firma produkuje skrzynie biegów eDCT w Metz (Francja) i Turynie (Włochy), o łącznej wydajności ponad 1,2 miliona sztuk rocznie, zaopatrując 11 zakładów wytwarzających pojazdy.
Stellantis nie podał informacji na temat sześciu nadchodzących pojazdów. Można jednak bezpiecznie założyć, że dwie z przyszłych ofert to Fiat 500 Ibrida Hybrid i Fiat Grande Panda Hybrid, które zostały oficjalnie potwierdzone. Wśród łagodnych modeli hybrydowych należących do włoskich marek znajdziemy: Alfę Romeo Junior, Alfę Romeo Tonale, Fiata Pandę, Fiata 600, Lancię Ypsilon i Maserati Grecale.
Na przestrzeni dekady Stellantis zainwestuje ponad 50 miliardów euro w swój ogólnoświatowy program elektryfikacji, w ramach planu Dare Forward 2030. Ambicją Stellantis pozostaje wprowadzenie w Europie do 2030 r. wyłącznie pojazdów elektrycznych, a do tego samego roku na rynku amerykańskim sprzedaż pojazdów BEV (osobowych i dostawczych) ma wynieść 50%. Długoterminowym celem Stellantis jest osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2038 roku.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment